Newsletter dla członków ZPAV Dla mediów Kontakt Aktualności Znajdź nas: Znajdź nas www.facebook.com Twitter
Aktualności

Maciej Kutak z nowym stanowiskiem w Universal Music Group Zmiany w Zarządzie ZPAV Zmiany w Zarządzie ZPAV Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków ZPAV Warner Music Group bliski osiągnięcia porozumienia z Vevo Paryż Zaproszenie do rozmów w sprawie opłat od czystych nośników i reprografii Creative Content UK – program edukujący internautów w zakresie praw autorskich Hiszpański przemysł nagraniowy po raz pierwszy od 13 lat przynosi zyski Nowy serwis streamingowy YouTube Music Pass wywołuje kontrowersje Gratulujemy nowym Europarlamentarzystom OŚWIADCZENIE IFPI W ZWIĄZKU Z ORZECZENIEM EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI W SPRAWIE BLOKOWANIA STRON INTERNETOWYCH Muzyczne serwisy abonamentowe motorem wzrostu sprzedaży nagrań na większości rynków – RAPORT IFPI DIGITAL MUSIC REPORT Must be the music. Tylko muzyka najpopularniejszym muzycznym talent-show w Polsce Radosnych Świąt Bożego Narodzenia! Zmarł Jan Bałdyga Spotify z narzędziami analitycznymi dla artystów Związek Producentów Audio Video na Europejskich Targach Muzycznych „Co jest Grane” Konferencja z udziałem przedstawicieli ZPAV – Europejskie Targi Muzyczne Co jest Grane V edycja Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit Muzyka klasyczna w serwisie streamingowym Deezer 5 urodziny Spotify 22,4 mln Polaków słucha radia. Szczyt przypada na godziny poranne Wraca cykl Made in Polska BMAT - nowa firma monitorująca stacje radiowe Hip-hopowa walka z otyłością Sprzedaż muzyki w Szwecji w pierwszej połowie 2013 roku wzrosła o 12% Rusza Festiwal Audioriver 2013 Koncerty „Made in Polska” w całości - już na You Tube Rośnie liczba użytkowników serwisów streamingowych Już 21 czerwca upływa termin zgłoszeń udziału w targach MUSIC LAB 2013 Powstaje iRadio. Apple porozumiało się z „Wielką Trójką” wytwórni fonograficznych Koniec z darmowym dostępem do YouTube? Twitter #music – nowy sposób na odkrywanie muzyki w internecie Przemysł Fonograficzny w Liczbach 2013 - Raport IFPI Życzenia Wielkanocne Muzyka siłą napędową dla cyfrowego świata – Raport IFPI Digital Music Report 2013. Wytwórnie muzyczne zainwestowały 4,5 mld dolarów w debiutantów Europejskie Targi Muzyczne, Co Jest Grane – relacja ZPAV na Europejskich Targach Muzycznych, Co Jest Grane Nowa odsłona portalu PRO-MUSIC – globalnego serwisu o muzyce digital. "Rozsupłać sieć" - konferencja ZPAV oraz IMiT w Bibliotece Narodowej w Warszawie Przedsiębiorco, nie zmawiaj się! Międzynarodowy Dzień Praw Autorskich Raport IFPI nt. muzyki cyfrowej (Digital Music Report 2012) 11 lat to najlepszy wiek dla podjęcia rozmowy z dzieckiem o nielegalnym wykorzystywaniu Internetu – badania Childnet International Bogdan Zdrojewski Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego gościem projektu „Bądź świadomy” PLÁCIDO DOMINGO PRZEWODNICZĄCYM IFPI Muzyka cyfrowa - Raport IFPI – informacja prasowa Przyszłość przemysłu muzycznego – rokowania muzyczne na rok 2015./źródło: www.themusicnetwork.com/ Nowa agencja PR QL CITY rozpoczyna współpracę ze ZPAV! POLSCY ARTYŚCI W POLSKICH RADIACH Najnowszy raport IFPI – Przemysł muzyczny w liczbach na rok 2010 Raport IFPI o inwestowaniu w muzykę. IFPI – najnowszy raport o muzyce Digital w świecie – streszczenie Przemysł muzyczny w liczbach - najnowsze dane

05.05.2010
Najnowszy raport IFPI – Przemysł muzyczny w liczbach na rok 2010

Londyn, 28 kwietnia 2010 r. – IFPI publikuje raport zatytułowany „Przemysł muzyczny w liczbach na rok 2010” opisujący najważniejsze trendy w przemyśle muzycznym. Z kolejnej już edycji raportu dowiadujemy się między innymi, iż:

  • w 2009 roku odnotowano 7% spadek globalnych przychodów ze sprzedaży muzyki;
  • niektóre kluczowe rynki muzyczne stopniowo się odradzają;
  • na wielu rynkach rośnie sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym;
  • piractwo nadal hamuje sprzedaż legalnej muzyki na świecie.

Sprzedaż na świecie

Wyniki globalnej sprzedaży w 2009 roku ukazują zróżnicowany obraz. Przychody wytwórni muzycznych spadły o 7,2 % osiągając poziom 17 miliardów USD, przy czym dwa największe światowe rynki muzyczne – Stany Zjednoczone i Japonia – odpowiadały za 80% tego spadku. Poza tymi dwoma krajami światowa sprzedaż muzyki spadła o 3,2%. Odnotowano również globalny spadek sprzedaży produktów fizycznych na poziomie 12,7%.

Pojawiły się jednak obszary o zauważalnym wzroście sprzedaży. Sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła o 9,2 % do poziomu 4,3 miliarda USD, co stanowi dziesięciokrotny wzrost w stosunku do wyników z roku 2004. Kanały dystrybucji muzyki cyfrowej stanowią obecnie 25,3% wszystkich przychodów wytwórni muzycznych. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż muzyki cyfrowej stanowi niemal połowę – 43% - rynku nagrań. Ponad 30 krajów odnotowało dwucyfrowy wzrost w sprzedaży muzyki cyfrowej, a 17 krajów, między innymi Argentyna, Australia, Austria, Dania, Finlandia, Singapur, Szwecja i Wielka Brytania, odnotowało wzrost większy niż 40%.

Na 13 światowych rynkach muzycznych, między innymi w Australii, Meksyku, Korei Południowej, Szwecji i Wielkiej Brytanii zaobserwowano tendencję wzrostu. Poprawa warunków prawnych w ostatnich dwóch lub trzech latach w Korei Południowej i Szwecji połączona z uruchomieniem popularnych legalnych serwisów pomogła obu krajom w uzyskaniu 10% wzrostu sprzedaży nagrań w 2009 r.

Nowe modele licencyjne

Obecnie na świecie działa ponad 400 legalnych serwisów muzycznych oferujących ponad 12 milionów nagrań. Są to między innymi sklepy z muzyką do pobrania, takie jak Amazon lub iTunes, jak również witryny udostępniające streaming, jak YouTube, Deezer i Spotify. Niektórzy dostawcy usług internetowych, między innymi Sky, TDC i Telia, nawiązali współpracę z wytwórniami i dostawcami treści cyfrowych w celu stworzenia legalnych muzycznych serwisów.

Badania przeprowadzone ostatnio przez firmę Ovum w Wielkiej Brytanii potwierdziły, że dostawcy usług internetowych mogą znacząco zwiększyć swoje dochody poprzez prowadzenie serwisów muzycznych. Badanie opublikowane w marcu 2010r. sugerowało, że w ciągu najbliższych trzech lat dostawcy mogliby liczyć na dodatkowe przychody wysokości 100 milionów funtów.

Niszczące oddziaływanie piractwa na kluczowych rynkach

Hiszpania (-14,3%) oraz Kanada (-7,4%), kraje o najsłabszej ochronie prawnej odnotowały największe spadki sprzedaży, podobnie jak i Włochy, które od dziesięciu lat znajdowały się w pierwszej 10-tce najważniejszych rynków muzycznych. W Hiszpanii, gdzie poziom nielegalnej wymiany plików muzycznych jest dwukrotnie wyższy niż średnia europejska, odnotowano największy spadek rynku – o 60% w stosunku do roku 1999. Kanada, praktycznie jedyne rozwinięte państwo, które jak dotąd nie wprowadziło w życie międzynarodowych porozumień dotyczących praw autorskich uzgodnionych ponad dziesięć lat temu, jest istotnym źródłem piractwa na świecie. Na serwerach kanadyjskich znajduje się nieproporcjonalnie duża liczba nielegalnych witryn.

Badania przeprowadzone w marcu 2010r. przez firmę Tera Consultants ukazują wpływ piractwa na rozwój sektorów kreatywnych. Wynika z nich, że do roku 2015r. Unia Europejska może utracić 1,2 miliona miejsc pracy, jeśli w tym czasie nie zostaną podjęte skuteczne działania ograniczające piractwo.

Sieci p2p nadal pozostają najbardziej popularnym kanałem dystrybucji nieautoryzowanych treści i stanowią ponad 20% światowego ruchu internetowego. W Ameryce Łacińskiej ruch w sieciach p2p wzrósł do 35%, w Europie do 29% (źródło: Sandvine, Global Broadband Phenomena 2009)

Album Susan Boyle najlepiej sprzedającym się albumem na świecie

Album Susan Boyle zatytułowany I Dreamed a Dream był najlepiej sprzedającym się albumem w 2009r. i osiągnął sprzedaż 8,3 miliona egzemplarzy. Sprzedaż tego albumu przewyższyła nawet rekordową w 2008 roku sprzedaż albumu grupy Coldplay pt. Viva La Vida (6,8 miliona egzemplarzy). Śmierć Michaela Jacksona sprawiła, że trzy jego albumy trafiły do światowej dziesiątki najlepiej sprzedających się płyt.

A oto lista 10 najlepiej sprzedających się albumów na świecie w roku 2009:

  Wykonawca   Album
  Susan Boyle   I Dreamed a Dream
  Black Eyed Peas   The E.N.D.(The Energy Never Dies)
  Michael Jackson   This Is It
  Taylor Swift   Fearless
  Lady Gaga   The Fame
  Michael Bublé   Crazy Love
  U2   No Line on the Horizon
  Michael Jackson   Thriller
  Michael Jackson   Number Ones
  Andrea Bocelli   My Christmas

Dochód z tytułu publicznego odtwarzania

Światowy dochód z tytułu publicznego odtwarzania nie uległ trudnym warunkom ekonomicznym i wzrósł o 7,6% w 2009r. do poziomu 0,8 miliarda USD. Liczby te odzwierciedlają tendencję wzrostu utrzymującą się od roku 2003. Obecnie dochody z tytułu publicznego odtwarzania stanowią 4,6% przychodów wytwórni fonograficznych z handlu.

Szeroko rozumiany przemysł muzyczny odnotowuje spadek pod względem wartości

Szeroko rozumiany przemysł muzyczny, który obejmuje dochód z reklam radiowych, sprzedaży wykonań na żywo, oraz sprzedaży sprzętu audio spadł o 8% do poziomu 140 miliardów w 2009 roku. Rynek muzyki na żywo, rynek praw autorów tekstów i praw wykonawczych były jedynymi sektorami w 2009 roku wykazującymi wzrost. W ostatnich trzech latach odnotowano coraz mniejszy wzrost przychodów z tytułu sprzedaży muzyki na żywo (o 4%).

/źródło: IFPI/