Newsletter dla członków ZPAV Dla mediów Kontakt Aktualności Znajdź nas: Znajdź nas www.facebook.com Twitter
Aktualności

Maciej Kutak z nowym stanowiskiem w Universal Music Group Zmiany w Zarządzie ZPAV Zmiany w Zarządzie ZPAV Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków ZPAV Warner Music Group bliski osiągnięcia porozumienia z Vevo Paryż Zaproszenie do rozmów w sprawie opłat od czystych nośników i reprografii Creative Content UK – program edukujący internautów w zakresie praw autorskich Hiszpański przemysł nagraniowy po raz pierwszy od 13 lat przynosi zyski Nowy serwis streamingowy YouTube Music Pass wywołuje kontrowersje Gratulujemy nowym Europarlamentarzystom OŚWIADCZENIE IFPI W ZWIĄZKU Z ORZECZENIEM EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI W SPRAWIE BLOKOWANIA STRON INTERNETOWYCH Muzyczne serwisy abonamentowe motorem wzrostu sprzedaży nagrań na większości rynków – RAPORT IFPI DIGITAL MUSIC REPORT Must be the music. Tylko muzyka najpopularniejszym muzycznym talent-show w Polsce Radosnych Świąt Bożego Narodzenia! Zmarł Jan Bałdyga Spotify z narzędziami analitycznymi dla artystów Związek Producentów Audio Video na Europejskich Targach Muzycznych „Co jest Grane” Konferencja z udziałem przedstawicieli ZPAV – Europejskie Targi Muzyczne Co jest Grane V edycja Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit Muzyka klasyczna w serwisie streamingowym Deezer 5 urodziny Spotify 22,4 mln Polaków słucha radia. Szczyt przypada na godziny poranne Wraca cykl Made in Polska BMAT - nowa firma monitorująca stacje radiowe Hip-hopowa walka z otyłością Sprzedaż muzyki w Szwecji w pierwszej połowie 2013 roku wzrosła o 12% Rusza Festiwal Audioriver 2013 Koncerty „Made in Polska” w całości - już na You Tube Rośnie liczba użytkowników serwisów streamingowych Już 21 czerwca upływa termin zgłoszeń udziału w targach MUSIC LAB 2013 Powstaje iRadio. Apple porozumiało się z „Wielką Trójką” wytwórni fonograficznych Koniec z darmowym dostępem do YouTube? Twitter #music – nowy sposób na odkrywanie muzyki w internecie Przemysł Fonograficzny w Liczbach 2013 - Raport IFPI Życzenia Wielkanocne Muzyka siłą napędową dla cyfrowego świata – Raport IFPI Digital Music Report 2013. Wytwórnie muzyczne zainwestowały 4,5 mld dolarów w debiutantów Europejskie Targi Muzyczne, Co Jest Grane – relacja ZPAV na Europejskich Targach Muzycznych, Co Jest Grane Nowa odsłona portalu PRO-MUSIC – globalnego serwisu o muzyce digital. "Rozsupłać sieć" - konferencja ZPAV oraz IMiT w Bibliotece Narodowej w Warszawie Przedsiębiorco, nie zmawiaj się! Międzynarodowy Dzień Praw Autorskich Raport IFPI nt. muzyki cyfrowej (Digital Music Report 2012) 11 lat to najlepszy wiek dla podjęcia rozmowy z dzieckiem o nielegalnym wykorzystywaniu Internetu – badania Childnet International Bogdan Zdrojewski Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego gościem projektu „Bądź świadomy” PLÁCIDO DOMINGO PRZEWODNICZĄCYM IFPI Muzyka cyfrowa - Raport IFPI – informacja prasowa Przyszłość przemysłu muzycznego – rokowania muzyczne na rok 2015./źródło: www.themusicnetwork.com/ Nowa agencja PR QL CITY rozpoczyna współpracę ze ZPAV! POLSCY ARTYŚCI W POLSKICH RADIACH Najnowszy raport IFPI – Przemysł muzyczny w liczbach na rok 2010 Raport IFPI o inwestowaniu w muzykę. IFPI – najnowszy raport o muzyce Digital w świecie – streszczenie Przemysł muzyczny w liczbach - najnowsze dane

27.02.2013
Muzyka siłą napędową dla cyfrowego świata – Raport IFPI Digital Music Report 2013.

  • Po raz pierwszy od 12 lat światowy przemysł fonograficzny odnotowuje wzrost. W 2012 roku, dzięki dynamicznemu rozwojowi elektronicznych serwisów muzycznych, przychody ze sprzedaży muzyki wzrosły o 0,3%.

  • Dochody ze sprzedaży muzyki w formacie cyfrowym wyższe o 9%. Największe serwisy dostępne już na ponad 100 rynkach.

  • W Polsce w ciągu jednego roku niemal dwukrotny wzrost sprzedaży muzyki cyfrowej. 24 serwisy muzyczne dostępne na polskim rynku, w tym światowi liderzy, jak iTunes, Deezer, Wimp czy Spotify.

  • Muzyka napędza gospodarkę w środowisku cyfrowym– z 10 najczęściej oglądanych filmów wideo na YouTube, 9 stanowią teledyski, wśród 10 najbardziej lubianych osób na Facebooku, 9 osób to artyści, na Twitterze – na liście 10 najczęściej obserwowanych osób znajduje się 7 wykonawców.

Światowy przemysł fonograficzny dźwiga się z kryzysu, dzięki licencjonowanym serwisom, oferującym muzykę w formacie cyfrowym i ich gwałtownej ekspansji na nowych rynkach. Nagrania dźwiękowe wspomagają rozwój szerzej rozumianej gospodarki w środowisku elektronicznym – stwierdza się w opublikowanym dorocznym raporcie Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznej (IFPI) Digital Music Report 2013.

Przychody ze sprzedaży muzyki na świecie wzrosły w 2012 roku o szacunkową wartość 0,3 procenta do poziomu 16,5 miliarda dolarów. To pierwszy wzrost, odnotowany przez globalny przemysł fonograficzny od 1999 roku. Sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym na świecie gwałtownie przyspiesza już drugi rok z rzędu, w roku 2012 wzrosła o 9 procent. Dynamicznie rozwija się większość najważniejszych źródeł przychodów sprzedaży cyfrowej – serwisów oferujących muzykę do pobrania, w subskrypcji i serwisów wspieranych reklamami.

Dzięki ekspansji smartphonów i licencjonowanych serwisów muzycznych na nowe, rozwijające się rynki cyfrowy biznes muzyczny ulega błyskawicznej globalizacji. W styczniu 2011 roku największe światowe serwisy muzyczne były dostępne w 23 krajach – dziś można z nich korzystać w ponad 100. W ostatnich 12 miesiącach także w Polsce pojawili się tacy gracze, jak WIMP, Deezer i Spotify.

Licencjonowane serwisy muzyki cyfrowej wychodzą na przeciw potrzebom klienta. Nowe badania z dziewięciu rynków na czterech kontynentach, opublikowane przez Ipsos MediaCT, pokazują, że 62 procent użytkowników internetu korzystało z licencjonowanego serwisu w ostatnich 6 miesiącach.

Trudno przypomnieć sobie taki rok, który dla przemysłu fonograficznego rozpocząłby się z tak przyjemnym szumem, wyczuwalnym w powietrzu. To z trudem wywalczony sukces całego przemysłu, który w ciągu ostatniej dekady odnawiał się, stoczył wiele bitew i przeszedł transformację. Zmiany pokazują jak przemysł nagraniowy dostosował się do świata internetu, nauczył się wychodzić naprzeciw potrzebom konsumentów i jednocześnie zarabiać na rynku elektronicznym – komentuje opublikowanie raportu Frances Moore, Dyrektor Generalny IFPI.

Rynek polski wpisuje się w światowy trend, notując wzrost sprzedaży muzyki na poziomie 2,3 procent. Duża w tym zasługa rynku digital – sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym wzrosła u nas w 2012 roku prawie dwukrotnie. Cieszymy się, że w Polsce pojawiły się w ostatnim roku najważniejsze międzynarodowe serwisy muzyczne, takie jak Deezer, WIMP, czy Spotify. To także dzięki nim polscy użytkownicy mają już łatwy dostęp do ogromnej oferty muzycznej na wyciągnięcie ręki, w przystępnej cenie. – mówi Marek Staszewski, szef Związku Producentów Audio Video.

Kanadyjska artystka Carly Rae Jepsen zajęła pierwsze miejsce na światowej liście singli w 2012 roku z piosenką Call Me Maybe. Brytyjska autorka i wokalistka Adele osiągnęła fenomenalny sukces z albumem 21 – pierwszym albumem, który był na szczycie światowej listy albumów przez dwa lata z rzędu, od 2001 roku, kiedy IFPI rozpoczęło kompilowanie listy światowych bestsellerów.

Pomimo optymizmu, istnieją nadal nierozwiązane kwestie, które hamują dalszy rozwój – najważniejsza z nich to nieuczciwa konkurencja ze strony nieautoryzowanych serwisów muzycznych. Twórcy i artyści liczą na wsparcie organów rządowych w tym zakresie. Priorytetem wydaje się skuteczna współpraca z pośrednikami, którzy mają wielki wpływ na ograniczenie skali nieautoryzowanego korzystania z muzyki w środowisku cyfrowym, w tym z reklamodawcami, dostawcami usług internetowych i administratorami wyszukiwarek.


Najważniejsze wnioski raportu

  • Przychody ze sprzedaży muzyki na świecie wzrosły w 2012 roku o szacunkową wartość 0,3% do poziomu 16,5 miliarda dolarów. To pierwszy wzrost odnotowany przez globalny przemysł fonograficzny od 1999 roku.

  • Sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym wzrosła w 2012 roku o 9% do poziomu 5,6 miliarda dolarów i stanowi obecnie około 34% globalnych przychodów przemysłu fonograficznego.

  • W 2012 roku pobrano na całym świecie o 12% więcej nagrań – sprzedaż nagrań do pobrania stanowi około 70% całości przychodów ze sprzedaży muzyki w formacie cyfrowym.

  • Liczba użytkowników serwisów muzycznych, działających w oparciu o subskrypcję wzrosła w roku ubiegłym o 44% i wynosi obecnie 20 milionów. Oczekuje się, że przychody z subskrypcji w 2012 roku po raz pierwszy stanowić będą ponad 10 % przychodów ze sprzedaży muzyki w formacie cyfrowym.

  • Cyfrowe kanały dystrybucji stanowią większą część dochodów firm fonograficznych na coraz większej liczbie rynków, m.in. w Indiach, Norwegii, Szwecji i Stanach Zjednoczonych.

  • Dynamiczna światowa ekspansja serwisów oferujących muzykę w formacie cyfrowym otwiera nowe możliwości dla takich rynków, jak Brazylia i Indie, które mogą się stać źródłem wzrostu dla przemysłu muzycznego w przyszłości. Na początku 2011 roku najważniejsze międzynarodowe serwisy muzyczne były dostępne w 23 krajach. Dwa lata później działają już w ponad 100 krajach.

  • Badania przeprowadzone przez Ipsos MediaCT na dziewięciu rynkach czterech kontynentów pokazały, że korzystanie z muzyki cyfrowej stało się dominującym światowym trendem. 2/3 użytkowników internetu w wieku 16 -64 lat (62%) korzystało z licencjonowanego serwisu muzycznego w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Wśród młodszych konsumentów (w wieku 16 -24 lat) wartość ta rośnie do 81%.

  • Konsumenci deklarują wysokie zadowolenie z licencjonowanych serwisów muzycznych. 77 % użytkowników ocenia je jako znakomite, bardzo dobre lub wystarczająco dobre. Nawet większość osób korzystających z nielicencjonowanych serwisów (57%) wierzy, że istnieją dobre serwisy umożliwiające dostęp do muzyki cyfrowej w sposób autoryzowany.

  • Rośnie też znaczenie przychodów z innych źródeł, niż sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym. Wartość przychodów z tytułu publicznego odtwarzania wzrosła w 2012 roku o blisko 9,2 % i obecnie stanowi około 6 % łącznych przychodów przemysłu muzycznego.

  • Listy przebojów na większości rynków pokazują, że inwestycja w lokalny repertuar przynosi zysk. W wielu krajach lokalny repertuar stanowi większą część najlepiej sprzedających się albumów roku. Najlepiej widać to na pięciu głównych nieanglojęzycznych rynkach. We Włoszech, Hiszpanii i Szwecji, 8 na 10 najlepiej sprzedających się albumów w 2012 roku to płyty lokalnych artystów. W Niemczech i Francji proporcje były podobne – na 10 albumów roku, 7 albumów stanowiło muzykę niemiecką, a 6 - francuską. Również w Polsce przewagę stanowili wykonawcy krajowi, w zestawieniu OLIS TOP 10 sprzedaży albumów za rok 2012, polscy artyści zajmowali 7 pozycji.

Muzyka jest siłą napędową dla cyfrowego świata.

Muzyka powstaje dzięki inwestycjom wytwórni płytowych. To one są napędem rozwoju szeroko rozumianej gospodarki w środowisku cyfrowym, od serwisów społecznościowych po urządzenia, nadawców i występy na żywo. Przemysł muzyczny inwestuje 26 procent swoich przychodów (4,5 miliarda dolarów) rocznie w rozwój i promocję nowych talentów.

Muzyka umacnia pozycję platform społecznościowych. Przykładowo, z 10 najczęściej oglądanych filmów wideo na YouTube, aż 9 stanowią teledyski, z „Gagnam Style” na czele - wideo to miało ponad 1,2 miliarda odsłon. Wśród 10 najbardziej lubianych osób na Facebooku, 9 osób to artyści. Podobnie na Twitterze – na liście 10 najczęściej obserwowanych osób znajduje się 7 wykonawców.


Najlepiej sprzedające się albumy na świecie w 2012 r.

WykonawcaTytułIlość sprzedanych egzemplarzy (w mln)
1Adele218,3
2Taylor SwiftRed5,2
3One DirectionUp All Night4,5
4One DirectionTake Me Home4,4
5Lana Del ReyBorn To Die3,4
6PinkThe Truth About Love2,6
7Rod StewartMerry Christmas, Baby2,6
8RihannaUnapologetic2,3
9Mumford & SonsBabel2,3
10Maroon 5Overexposed2,2
Źrodło: IFPI


Najlepiej sprzedające się single na świecie w 2012 r.

WykonawcaTytułIlość sprzedanych egzemplarzy (w mln)
1Carly Rae JepsenCall Me Maybe12.5
2GotyeSomebody That I Used To Know11.8
3PsyGangnam Style9.7
4FunWe Are Young9.6
5Maroon 5Payphone9.1
6Michel TelóAi Se Eu te Pego7.2
7Nicki MinajStarships7.2
8Maroon 5One More Night6.9
9Flo RidaWhistle6.6
10Flo RidaWild Ones6.5
Źrodło: IFPI

Bariery wzrostu

Raport IFPI przedstawia główne problemy, z którymi należy się zmierzyć, by odblokować ogromny potencjał dla dalszego wzrostu. Ilustrując wciąż istotny, niszczący wpływ internetowego piractwa, IFPI szacuje, opierając się na danych firmy Nielsen i ComScore, że blisko 1/3 użytkowników internetu (32%) nadal korzysta z nielicencjonowanych serwisów muzycznych.

Frances Moore podkreśla: Nasze rynki wiele tracą przez nielegalną, darmową muzykę. To jest problem, w którym kluczowa jest rola rządów poszczególnych państw. Powinny one zadbać o lepszą współpracę ze strony reklamodawców, wyszukiwarek, dostawców usług internetowych i innych pośredników. Firmy te mają decydujący wpływ na kształt legalnego rynku muzyki cyfrowej.

Raport IFPI ukazuje obszary, gdzie w 2012 roku odnotowano postępy w pokonywaniu barier uniemożliwiających wzrost, ale wskazuje również dziedziny, w których jest jeszcze wiele do zrobienia, w szczególności:

  • Reklama jest głównym źródłem finansowania nielicencjonowanych serwisów muzycznych na całym świecie. Najważniejsze światowe marki nie powinny wspierać nielegalnych serwisów, które niszczą ich reputację a jednocześnie manipulują rynkiem muzycznym. Istnieją liczne dobrze nagłośnione przykłady, gdzie firmy usunęły reklamy z pirackich witryn (np. firma Levi’s).

  • Wyszukiwarki internetowe są pierwszym przystankiem dla wielu internautów poszukujących muzyki online. Przemysł fonograficzny domaga się, by wyszukiwarki w pierwszej kolejności ukazywały wyniki wyszukiwania prowadzące do legalnych serwisów, co byłoby społecznie odpowiedzialne i co jest technicznie wykonalne. Jednak przy wyszukiwaniu nazw popularnych wykonawców z dopiskiem „mp3”, nadal na pierwszej stronie pojawia się duża liczba wyników prowadzących do nielegalnych źródeł. W sierpniu 2012 roku, Google ogłosił, że uwzględni w pojawiających się wynikach wyszukiwania zgłoszenia naruszeń praw autorskich. Przemysł fonograficzny przyjął tę zapowiedź z zadowoleniem, ale niestety nie przyniosła ona oczekiwanych rezultatów. W raporcie przygotowanym przez amerykańskie stowarzyszenie RIAA uznano, iż działania Google’a nie przyniosły żadnego „widocznego efektu”.

  • Dostawcy usług internetowych mają widoczny wpływ na poziom naruszeń praw autorskich w Internecie. Przykładowo, w pięciu europejskich krajach, w których dostawcy usług internetowych zostali zobowiązani przez sądy do zablokowania dostępu do serwisu The Pirate Bay (w Holandii, Belgii, Finlandii, we Włoszech i Wielkiej Brytanii), poziom korzystania z tego serwisu spadł w 2012 roku o 69% (ComScore/Nielsen). Natomiast w krajach, w których nie istniała podobna blokada, ruch wzrósł o 45% w tym samym okresie.

Pełna wersja raportu w języku angielskim - IFPI Digital Music Report 2013
Wyniki badania Ipsos Media CT – The Digital Music Consumer – A Global Perspective

****

Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów. ZPAV powstał w 1991 roku z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu piractwa fonograficznego, które na początku lat 90. sięgało 95 proc. ZPAV, posiadając zezwolenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, chroni praktycznie wszystkich producentów nagrań funkcjonujących na polskim rynku.

ZPAV jest polską Grupą Krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach).

****

Więcej informacji:
Katarzyna KowalewskaAdrian Strain, Alex Jacob
QL CITY Agencja Komunikacji MarketingowejSekretariat IFPI w Londynie
tel.: +48 781 268 180tel.: +44 (0) 20 7878 7939 / 7940
k.kowalewska@qlcity.plpress-office@ifpi.org