|
18 marca 2014 roku w Londynie Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego IFPI opublikowała raport na temat rynku muzyki cyfrowej w roku 2013 (Digital Music Report 2013). Podkreślono w nim kluczową dla przychodów sektora fonograficznego rolę serwisów oferujących muzykę w streamingu i w systemie abonamentowym, a także szeroką dostępność zróżnicowanej oferty licencjonowanych serwisów oraz rosnące nią zainteresowanie. Przychody z usług streamingowych i abonamentowych wzrosły w 2013 r. o 51,3%, po raz pierwszy przekraczając próg 1 miliarda dolarów.
Przychody ze sprzedaży muzyki cyfrowej wzrosły w Europie o 4,3%, na rynku tym odnotowano wzrost po raz pierwszy od 12 lat, m.in. w takich krajach jak: Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Wielka Brytania. Na rynku amerykańskim sytuacja nadal stabilizuje się – przychody ze sprzedaży muzyki wzrosły o 0,8%, przy wyraźnym zainteresowaniu usługami streamingu. Wzrost odnotowano także w Ameryce Łacińskiej o 1,4% – tu również obecny jest wzrost sprzedaży muzyki cyfrowej, który równoważy spadek sprzedaży tradycyjnych nośników.
Pomimo pozytywnych trendów na większości rynków, światowe przychody ze sprzedaży muzyki spadły w 2013 roku o 3,9% i wyniosły 15 miliardów dolarów. Z pewnością miał na to wpływ gwałtowny spadek na rynku japońskim (o 16,7%), odpowiadającym za ponad 1/5 światowych przychodów. Japonia jest rynkiem, na którym obecnie maleje sprzedaż muzyki do telefonów komórkowych oraz na fizycznych nośnikach, a usługi streamingowe i abonamentowe dopiero rozpoczynają tu działalność.
Przy pominięciu danych z rynku japońskiego, światowe przychody ze sprzedaży muzyki wydają się pozostawać na tym samym poziomie, przy spadku ok. 0,1%.
Rozwój usług streamingowych i abonamentowych
Przychody uzyskane z serwisów oferujących muzykę na drodze streamingu, takich jak Deezer, czy Spotify, wzrosły o 51,3%, przekraczając po raz pierwszy próg 1 mld dolarów. Światowe przychody ze sprzedaży muzyki w serwisach abonamentowych i wspieranych reklamami stanowią obecnie 27% przychodów ze sprzedaży muzyki cyfrowej, co świadczy o wzroście na poziomie 14% w stosunku do 2011 roku.
Szacuje się, że ponad 28 mln konsumentów na całym świecie korzysta dziś z muzyki w abonamencie, w roku 2012 było to 20 mln, a 2010 tylko 8 mln.
Na całym świecie funkcjonuje obecnie ok. 450 licencjonowanych serwisów muzycznych oferujących muzykę cyfrową, w tym, takie serwisy jak np. Spotify, który w 2013 roku rozpoczął działalność na 38 nowych rynkach, Deezer, Google Play (All Access) oraz serwisy regionalne, jak Muve w Stanach Zjednoczonych, czy KKBOX w krajach azjatyckich.
Pobrania z Internetu i tradycyjne nośniki nie tracą na ważności
Pobrania nagrań z Internetu nadal stanowią kluczowe źródło przychodu ze sprzedaży muzyki cyfrowej, osiągając poziom 67%. Pobrania wspierają rozwój sprzedaży muzyki cyfrowej w szczególności na niektórych rynkach rozwijających się, takich jak np. Hong Kong, Filipiny, Słowacja, czy RPA. Wartość światowych przychodów ze sprzedaży nagrań w Internecie (pobrań utworów) spadła nieznacznie o 2,1%, przy jednoczesnym wzroście popularności usług streamingowych i abonamentowych.Sprzedaż nagrań na tradycyjnych nośnikach nadal stanowi podstawową część przychodów na wielu największych rynkach. To ponad połowa (51,4%) globalnych przychodów sektora fonograficznego (56% w 2012 roku). Chociaż wartość sprzedaży muzyki na tradycyjnych nośnikach spadła o 11,7% w 2013 roku, na wielu rynkach (np. Niemcy, Włochy,, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) odnotowano spowolnienie tempa tego spadku. We Francji nastąpił nieznaczny wzrost sprzedaży tradycyjnych formatów, związany przede wszystkim z gwałtownym wzrostem popularności lokalnego repertuaru.
O ile sprzedaż płyt winylowych to nadal drobny segment rynku, na niektórych kluczowych rynkach odnotowuje się w ostatnich latach wzrost sprzedaży muzyki w tym formacie. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż winyli wzrosła o 32% w 2013 roku (źródło: Nielsen Soundscan), a w Wielkiej Brytanii – o 101% (źródło: BPI).
Rosną przychody z tytułu eksploatacji nagrań dźwiękowych i umów w zakresie synchronizacji
W raporcie odnotowano znaczący wzrost przychodów z tantiem z tytułu nadawania muzyki w stacjach radiowych, telewizjach i radiach internetowych, a także z tytułu odtwarzania muzyki w punktach usługowych i gastronomicznych. Tu także po raz pierwszy przekroczony został próg 1 mld dolarów. Światowe przychody wytwórni fonograficznych z tytułu eksploatacji nagrań dźwiękowych osiągnęły w 2013 roku poziom 1,1 mld dolarów. Oznacza to wzrost o 19% w stosunku do roku 2012, a także prawie dwukrotnie więcej niż w roku 2011. Kwota ta stanowi 7,4% całkowitych przychodów sektora fonograficznego.
Z kolei przychody z umów w zakresie synchronizacji dotyczących wykorzystywania muzyki w reklamach, filmach, czy programach telewizyjnych, spadły w 2013 roku o 3,4% i stanowią 2,1% przychodów przemysłu muzycznego.
Wschodzące rynki
Tematem przewodnim opublikowanego raportu IFPI jest ogromny potencjał wschodzących rynków, który pojawił się w związku z ekspansją licencjonowanych cyfrowych serwisów muzycznych. Wiele mniejszych rynków odnotowuje wzrost przychodów, dzięki nowym możliwościom kanałów cyfrowych, które wcześniej były niedostępne dla tradycyjnych dystrybucji z uwagi na słabą infrastrukturę. Takie rynki to: Argentyna (+69%), Peru (+149%), RPA (+107%) i Wenezuela (+85%).
Raport przedstawia innowacyjne rozwiązania, które mogą służyć jak najlepszemu wykorzystaniu ogromnego potencjału nowych rynków. Zawiera studium przypadku z Brazylii, Chin i Afryki.
Rankingi 2013: najlepiej sprzedające się płyty, single, najpopularniejsi artyści
W styczniu 2014 roku IFPI opublikowało po raz pierwszy ranking Global Recording Artist Chart. Bierze on pod uwagę popularność artystów w 2013 roku zarówno w licencjonowanych kanałach cyfrowej sprzedaży muzyki, w tym w serwisach streamingowych i dostępowych typu YouTube, czy Spotify, jak i w tradycyjnej dystrybucji. Najpopularniejszym artystą okazał się brytyjsko - irlandzki zespół One Direction ze swoim trzecim albumem Midnight Memories oraz przebojami Best Song Ever i Story Of My Life.
Global Recording Artist Chart
Miejsce | Artysta |
---|---|
1 | One Direction |
2 | Eminem |
3 | Justin Timberlake |
4 | Bruno Mars |
5 | Katy Perry |
6 | P!nk |
7 | Macklemore & Ryan Lewis |
8 | Rihanna |
9 | Michael Bublé |
10 | Daft Punk |
Płyta Midnight Memories zespołu One Direction znalazła się także na szczycie rankingu najlepiej sprzedających się albumów. Była najszybciej sprzedającym się albumem w 2013 roku w Wielkiej Brytanii, a w Stanach Zjednoczonych osiągnęła poziom ponad miliona sprzedanych egzemplarzy w pierwszych pięciu tygodniach od premiery.
TOP 10 Albumów
Miejsce | Artysta | Album | Liczba sprzedanychegzemplarzy (mln) |
---|---|---|---|
1 | One Direction | Midnight Memories | 4,0 |
2 | Eminem | The Marshall Mathers LP 2 | 3,8 |
3 | Justin Timberlake | The 20/20 Experience | 3,6 |
4 | Bruno Mars | Unorthodox Jukebox | 3,2 |
5 | Daft Punk | Random Access Memories | 3,2 |
6 | Katy Perry | PRISM | 2,8 |
7 | Michael Bublé | To Be Loved | 2,4 |
8 | Imagine Dragons | Night Visions | 2,4 |
9 | Lady GaGa | ARTPOP | 2,3 |
10 | Beyoncé | BEYONCÉ | 2,3 |
Najlepiej sprzedającym się w 2013 roku singlem, z uwzględnieniem pobrań pojedynczych utworów i streamingu, okazał się utwór Blurred Lines w wykonaniu Robina Thicke, amerykańsko-kanadyjskiego piosenkarza, który znalazł się na szczycie list w 14 krajach. Utwór pochodzi z jego szóstego studyjnego albumu o tym samym tytule.
TOP 10 Singli
Miejsce | Artysta | Singiel | Liczba sprzedanychegzemplarzy (mln) |
---|---|---|---|
1 | Robin Thicke ft. T.I. and Pharrell | Blurred Lines | 14,8 |
2 | Macklemore & Ryan Lewis ft. Wanz | Thrift Shop | 13,4 |
3 | Avicii | Wake Me Up | 11,1 |
4 | P!nk ft. Nate Ruess | Just Give Me a Reason | 9,9 |
5 | Katy Perry | Roar | 9,9 |
6 | Daft Punk ft. Pharrell Williams and Nile Rodgers | Get Lucky | 9,3 |
7 | Imagine Dragons | Radioactive | 8,6 |
8 | Bruno Mars | When I Was Your Man | 8,3 |
9 | will.i.am ft. Britney Spears | Scream & Shout | 8,1 |
10 | Rihanna | Stay | 7,9 |
Wysoka sprzedaż lokalnego repertuaru
Inwestowanie w lokalny repertuar to najważniejsza dziedzina międzynarodowego przemysłu muzycznego. Rankingi sprzedaży albumów w wielu krajach pokazują stale rosnący udział lokalnego repertuaru. W wielu krajach lokalni artyści stanowią znaczącą większość na listach najlepiej sprzedających się albumów 2013 roku. We Francji 17 z 20 najlepiej sprzedających się albumów to nagrania lokalnego repertuaru (w 2011 roku takich albumów było 10). W Niemczech 7 z 10 bestsellerowych albumów to płyty lokalnych artystów (dane GfK). Dane z 13 nieanglojęzycznych rynków potwierdzają ten trend.
Kraj | % albumów z lokalnym repertuarem w Top 10 2013 | |
---|---|---|
1 | Japonia | 100% |
2 | Korea Południowa | 100% |
3 | Brazylia | 90% |
4 | Włochy | 90% |
5 | Szwecja | 90% |
6 | Francja | 80% |
7 | Dania | 80% |
8 | Holandia | 80% |
9 | Niemcy | 70% |
10 | Norwegia | 60% |
11 | Hiszpania | 60% |
12 | Portugalia | 50% |
13 | Malezja | 50% |
W 2013 r. w Polsce na liście OLiS, w Top 10 sprzedaży nośników fizycznych 8 na 10 tytułów stanowił repertuar polski, co daje 80% udziału albumów z lokalnym repertuarem.
Konsumenci coraz częściej korzystają z licencjonowanych serwisów
Wytwórnie fonograficzne udzielają licencji na szereg usług, wychodząc naprzeciw różnorodnym preferencjom konsumentów. Dobrze ilustrują to badania przeprowadzone przez Ipsos MediaCT w dziesięciu krajach na czterech kontynentach. Pokazują one, że 61% użytkowników Internetu korzystało z licencjonowanego serwisu w ostatnich 6 miesiącach. Dodatkowo, 3/4 konsumentów oceniło te serwisy jako „znakomite” lub „bardzo dobre”.
Czy Internet może być lepszym miejscem dla handlu elektronicznego?
Przemysł fonograficzny to biznes, w którym sukces zależy od stabilności środowiska prawnego i ustawodawstwa w zakresie praw autorskich. To stałe wyzwanie – sektor fonograficzny na całym świecie jest nieustannie zniekształcany przez nieuczciwą konkurencję ze strony nielicencjonowanych serwisów.
Na podstawie danych z comScore/Nielsen IFPI szacuje się, że 26% użytkowników Internetu regularnie odwiedza nielicencjonowane serwisy. Te szacunki dotyczą tylko użytkowników komputerów – nie obejmują piractwa na coraz bardziej popularnych urządzeniach, takich jak smatfony, czy tablety.
Piractwo cyfrowe to największe zagrożenie dla rozwoju legalnego sektora muzycznego na wielu polach – m.in. poprzez nielicencjonowane strony streamingowe, sieci wymiany plików (p2p), cyberlockery i agregatory, aplikacje mobilne.
Raport IFPI wskazuje na pięć podstawowych obszarów, w których przemysł fonograficzny koncentruje się na walce z piractwem:
- Dostawcy usług internetowych (ISP) – mają możliwość znaczącego ograniczenia naruszeń w zakresie praw autorskich. W krajach europejskich, w których sądy nakazały dostawcom usług internetowych zablokowanie dostępu do naruszających prawo stron internetowych, korzystanie z sieci Bit Torrent spadło w 2013 roku o 11% (dane comScore/Nielsen). W krajach, w których nie stosowano takiego środka, korzystanie z tej sieci wzrosło o 15% w tym samym okresie.
- Wyszukiwarki – są najważniejszym narzędziem przekierowania do nielicencjonowanych serwisów. Badania przeprowadzone niedawno przez MillwardBrown dla MPAA pokazują, że 74% osób po raz pierwszy korzystających z nielicencjonowanych serwisów, trafiło do nich przy pomocy wyszukiwarki. Polityka Google, mająca na celu usuwanie odnośników do nielicencjonowanych serwisów z wyników wyszukiwania okazała się nieskuteczna. IFPI stoi na stanowisku, że wyszukiwarki mają nie tylko techniczne możliwości, mogące pomóc rozwiązać ten problem, ale zobowiązuje ich do tego także społeczna odpowiedzialność.
- Działania na drodze prawnej – mogą odgrywać kluczową rolę w niektórych przypadkach. Dzięki podjętym w ostatnim czasie działaniom prawnym przeciwko isoHunt, Megaupload, Rapidshare i Hotfile, firmy te zostały zamknięte lub zobowiązane do podjęcia kroków, ograniczających nielegalne korzystanie z ich usług.
- Legislacja – to podstawa dla działania sektora fonograficznego. Do priorytetów należy tu wprowadzenie proponowanych aktów prawnych w zakresie eksploatacji muzyki na takich rynkach, jak Chiny i Singapur oraz reforma w systemie europejskiej legislacji w celu poprawy egzekwowania praw autorskich w środowisku online.
- Reklamy – to podstawowe źródło finansowania nielicencjonowanych serwisów muzycznych na całym świecie. Badania przeprowadzone niedawno przez Digital Citizens Alliance sugerują, że nielicencjonowane serwisy zarobiły w 2013 roku 227 mln dolarów w związku z piracką działalnością. Dzięki działaniom właścicieli praw w Wielkiej Brytanii, policja londyńska zaangażowała się w program zwalczania reklam na pirackich stronach internetowych. Na kilku rynkach zainteresowane strony prowadzą dyskusje w celu wypracowania dobrych praktyk.
INFORMACJE DODATKOWE
1. Przychody na światowym rynku wg formatu: 2012 i 2013 (mln USD)
2012 udział | 2012 wartość | 2013 udział | 2013 wartość | % zmiana w wartości | |
---|---|---|---|---|---|
Nośniki fizyczne | 56% | 8.752 | 51% | 7.730 | –11,7% |
Digital | 36% | 5.637 | 39% | 5.872 | +4,3% |
Eksploatacja nagrań dźwiękowych | 6% | 929 | 8% | 1.106 | +19,0% |
Synchronizacja | 2% | 334 | 2% | 322 | –3,4% |
CAŁOŚĆ RYNKU | 15.652 | 15.029 | –3,9% |
2. Wzrost na największych rynkach światowych (mln USD)
2012 | 2013 | % zmiana | |
---|---|---|---|
Ameryka Północna | 4.871 | 4.897 | 0,5% |
Europa | 5.363 | 5.389 | 0,6% |
Ameryka Łacińska | 514 | 521 | 1,4% |
Japonia | 3.616 | 3.012 | –16,7% |
3. Wzrost w usługach abonamentowych / Płacący abonenci: 2010–2013 (mln USD)
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 12/13 % zmiana | |
---|---|---|---|---|---|
Przychody z abonamentowych serwisów streamingowych | 322 | 450 | 734 | 1.111 | + 51% |
Liczba płacących abonentów | 8m | 13m | 20m | 28m | + 40% |
4. Rynek muzyki cyfrowej w Polsce, procentowy udział form sprzedaży
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|
Pobrania online | 11,00% | 22,00% | 25,00% | 22,00% |
Pobrania do telefonów komórkowych | 38,00% | 18,00% | 10,00% | 6,00% |
Dochód z tytułu subskrypcji | 29,00% | 25,00% | 27,00% | 30,00% |
Dochód z serwisów wspieranych reklamami i z serwisów streamingowych audio-video | 0,00% | 19,00% | 38,00% | 41,00% |
Inne | 22,00% | 16,00% | 0,00% | 1,00% |
Pełną wersję raportu w języku angielskim można pobrać pod adresem: http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf
Źródło: ifpi.org