Po raz siódmy obchodzimy Dzień Polskiej Muzyki – ogólnopolską kampanię, która promuje rodzimą twórczość w radiu, streamingu, sklepach muzycznych i przestrzeni publicznej. Jak co roku ZPAV jest partnerem wydarzenia.
Tegoroczna edycja odbywa się w szczególnym momencie. Polska awansowała w światowym rankingu rynków muzycznych z 18. na 16. miejsce, a najnowszy raport IFPI Music in the EU 2025 wskazuje nas jako najszybciej rozwijający się hub muzyczny w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie Unia Europejska coraz wyraźniej wyznacza kierunki globalnego rynku muzyki nagraniowej.
Polska muzyka w liczbach
Rodzimi artyści cieszą się rosnącą popularnością. Dane z pierwszego półrocza 2025 r. pokazują wyraźną przewagę polskich wykonawców na listach sprzedaży ZPAV (OLiS):
• 69 ze 100 najczęściej streamowanych singli to polskie utwory,
• 65 ze 100 albumów w streamingu to polskie wydania,
• 59 ze 100 fizycznych albumów stanowią wydania krajowe,
•w łącznym zestawieniu (sprzedaż fizyczna + cyfrowa) 70 ze 100 tytułów to polscy artyści.
Dynamika rynku przekłada się na większą liczbę premier, inwestycje w studia i rozwój treści, a przede wszystkim – na coraz silniejszą obecność polskiej muzyki w mediach i streamingu.
Głos organizatorów
– Wraz z mediami uczestniczącymi w akcji chcemy zachęcić do częstszego słuchania polskich wykonawców. To także okazja, by podziękować wszystkim osobom pracującym w sektorze muzycznym, a w szczególności artystom i twórcom, za ich pracę i utwory, które dla nas tworzą – mówi Anna Ceynowa, prezeska Fundacji EMPOWER POLAND, inicjatorka kampanii.
Hasło przewodnie wydarzenia niezmiennie brzmi „Muzyka łączy WSZYSTKICH” – bo łączy pokolenia i różne dziedziny sztuki. Dlatego w obchody angażują się również środowiska filmu, literatury, gier czy sztuk wizualnych.
Program obchodów
• W radiu i telewizji muzycznej – ponad 100 rozgłośni i stacji telewizyjnych w całym kraju wyemituje więcej polskiej muzyki. Między 10:00 a 11:00 rozbrzmiewać będą wyłącznie polskie utwory.
• W sklepach i bileteriach – promocje na płyty, winyle i bilety koncertowe. Szczegóły dostępne są na dzienpolskiejmuzyki.pl.
• W streamingu – Spotify i YouTube Music przygotowały specjalne playlisty.
• W kulturze i przestrzeni miejskiej – koncerty w metrze i klubach, jam sessions, pokazy filmów, promocje książek, darmowe wejścia do muzeów muzycznych oraz dyskusje o roli muzyki we współczesnej kulturze.
Konferencja Dnia Polskiej Muzyki
1–2 października w Instytucie Przemysłów Kreatywnych w Warszawie odbędzie się konferencja poświęcona radiu, podcastom, streamingowi oraz wyzwaniom polskiego rynku muzycznego. Wśród gości znajdą się m.in. Katarzyna Nosowska, Artur Rojek, Wanda Kwietniewska, Tatiana Okupnik, Andrzej Smolik i wielu innych artystów oraz ekspertów branżowych.
Więcej o wydarzeniu na stronie dzienpolskiejmuzyki.pl.
Źródła: IFPI, Music in the EU 2025 (dane za 2024 r.); Dzień Polskiej Muzyki 2025 – materiały organizatorów i program konferencji.