Taylor Swift została uznana przez IFPI za Artystę Roku 2014 (IFPI Global Recording Artist of 2014) i otrzymała nagrodę dla najpopularniejszego artysty na podstawie liczby sprzedanych nagrań na całym świecie we wszystkich dostępnych formatach, zarówno tradycyjnych jak i cyfrowych – pobranych z Internetu i udostępnianych w serwisach strumieniowych.
Taylor Swift została uznana przez IFPI za Artystę Roku 2014 (IFPI Global Recording Artist of 2014) i otrzymała nagrodę dla najpopularniejszego artysty na podstawie liczby sprzedanych nagrań na całym świecie we wszystkich dostępnych formatach, zarówno tradycyjnych jak i cyfrowych – pobranych z Internetu i udostępnianych w serwisach strumieniowych.
Taylor Swift wydała swój piąty album studyjny 1989 w październiku 2014 r. Jego sprzedaż przekroczyła 1,2 miliona egzemplarzy w pierwszym tygodniu po premierze w Stanach Zjednoczonych, i przeszła do historii jako najlepsza sprzedaż pierwszego tygodnia od czasów albumu Eminema The Eminem Show w 2002 r. Album 1989 świetnie sprzedawał się również w innych krajach – znalazł się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się płyt w Niemczech, Japonii i Wielkiej Brytanii. Najważniejszy singiel z tego albumu, zatytułowany Shake It Off był hitem w ponad 20 krajach, od Kanady po Japonię, a towarzyszący mu teledysk miał ponad 350 milionów wyświetleń w serwisie Youtube*.
Drugie miejsce w rankingu przypadło brytyjsko-irlandzkiej grupie One Direction, która otrzymała nagrodę dla najpopularniejszego artysty w roku ubiegłym. W listopadzie 2014 r. zespół wydał swój czwarty album studyjny Four, który znalazł się na szczycie listy Billboard 200. Tym samym One Direction został pierwszym w historii zespołem, którego cztery kolejne albumy debiutowały na pierwszym miejscu amerykańskiej listy przebojów. Album Four z hitami: Steal My Girl oraz Night Changes, znalazł się również na szczycie list przebojów w innych krajach, od Argentyny po Wielką Brytanię.
Trzecie miejsce w rankingu zajął Ed Sheeran, który w czerwcu 2014 r. wydał swój drugi krążek pt. X. Album ten znalazł się na pierwszym miejscu list przebojów w 12 krajach i w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się płyt na kolejnych 11 rynkach. Płyta zawiera single Don’t, Thinking Out Loud i Sing które okazały się hitami. Serwis strumieniowy Spotify ogłosił, że X był najczęściej słuchanym albumem na świecie w 2014r.
Ranking najpopularniejszych artystów według IFPI – Top 10
Miejsce | Artysta | |
---|---|---|
1 | Taylor Swift | |
2 | One Direction | |
3 | Ed Sheeran | |
4 | Coldplay | |
5 | AC/DC | |
6 | Michael Jackson | |
7 | Pink Floyd | |
8 | Sam Smith | |
9 | Katy Perry | |
10 | Beyonce |
Źródło: IFPI
Kolejnym fenomenalnym sukcesem roku 2014 była sprzedaż albumu ze ścieżką dźwiękową z filmu Frozen. Gdyby album został nagrany przez jednego artystę, znalazłby się na czele rankingu. Niestety zestawienie jest przygotowywane według nagrań poszczególnych artystów i taki album nie mógł być wzięty pod uwagę, gdyż nie spełniał wymogów regulaminu.
Opublikowany przez IFPI ranking ma na celu dokładne określenie popularności artystów w oparciu o ich sukces w serwisach strumieniowych oraz sprzedaż nagrań, zarówno singli jak i albumów, na nośnikach fizycznych i w Internecie.
Ranking weryfikowany przez niezależną firmę stanowi podsumowanie sprzedaży albumów w formacie cyfrowym, CD i na płytach winylowych; sprzedaży singli – tych pobranych z Internetu i zakupionych w sklepie jak również strumieni na żądanie audio i muzyczne wideo. Zestawienie obejmuje cały repertuar danego artysty, a nie tylko jedno nagranie czy album. W celu zestawienia liczby pobrań, strumieni i sprzedaży fizycznej wykorzystano odpowiedniki tracków i albumów.
Frances Moore, przewodnicząca IFPI, pogratulowała zwyciężczyni: Gratulacje dla Taylor Swift, która została uznana przez IFPI Artystą Roku 2014. W pełni na to zasługuje: jest osobą pracowitą i utalentowaną, która ma niesamowity dar porozumiewania się z publicznością na całym świecie. Nagroda IFPI odzwierciedla popularność artystów na różnorodnych platformach, wybieranych dzisiaj przez fanów do słuchania muzyki.
________________________________
* Dane za rok 2014. Liczba wyświetleń teledysku na dzień 27.02 sięga ponad 600 mln