Piątek zostanie ustalony jako dzień premier muzycznych na całym świecie – podała Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego. Decyzję o wprowadzeniu w życie projektu potwierdzono oficjalnie dziś jako wynik konsultacji przeprowadzonych wśród artystów, stowarzyszeń, wytwórni fonograficznych oraz dystrybutorów muzyki.
Obecnie premiery ukazują się w różnych dniach w zależności od kraju. Może to być frustrujące dla fanów, że ich koledzy w innej części świata mają dostęp do premierowego albumu wcześniej niż oni. Projekt – oprócz tego, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów – ma pomóc artystom w promowaniu swojej nowej muzyki, np. za pośrednictwem mediów społecznościowych. Umożliwia także kreowanie atmosfery ekscytującego napięcia i wyjątkowości wokół faktu premiery nowego albumu lub utworu.
Ustanowienie piątku światowym dniem premier muzycznych jest bardzo ważnym krokiem dla całej – w wymiarze globalnym – branży muzycznej. Z pewnością zrodzi on pewne niekorzystne implikacje dla niektórych graczy, głównie logistycznych oraz pewne zmiany dotyczące raportowania rynku, lecz w ogólnym rozrachunku będzie to miało bardzo dobry wpływ na rynek – powiedział Maciej Kutak, Managing Director, Eastern Europe Sony Music Entertainment Poland, Członek Zarządu ZPAV.
Premierowy muzyczny piątek stanie się oczywistym dniem, w którym klienci wybierają się do sklepów fizycznych czy serwisów online w poszukiwaniu nowości. Niektórzy będą mieli już upatrzone pozycje, a niektórzy – tak jak do kina – wybiorą się po coś nowego, ale wyboru dokonają na miejscu. – dodaje Kutak.
Idea wprowadzenia wspólnego dnia premier muzycznych ma także zredukować ryzyko piractwa poprzez zniwelowanie luki powstającej wskutek różnicy pomiędzy datami premier w poszczególnych krajach.
Dystrybutorzy muzyki potwierdzili swoją gotowość do współpracy w skali międzynarodowej z wytwórniami i środowiskiem artystycznym w celu zagwarantowania skutecznego wprowadzenia projektu.
Począwszy od wakacji 2015 roku nowe albumy i single będą ukazywały się o godz. 00:01 czasu lokalnego w każdy piątek. Niezależnie od tego, w jakim kraju akurat przebywają , konsumenci będą wiedzieli, że w każdy piątek mogą spodziewać się nowej muzyki.
Badania przeprowadzone przez TNS na siedmiu rynkach pokazują, że konsumenci wybierają piątek i sobotę jako dni tygodnia, w których najchętniej sięgaliby po premiery (68% badanych, którzy wyrazili opinię w tej sprawie).
Decyzja o ustaleniu piątku jako dnia premier muzycznych jest wynikiem kilkumiesięcznych dyskusji pomiędzy grupami dystrybutorów, wytwórni fonograficznych, artystów i stowarzyszeń muzyków.
W konsultacjach w sprawie światowego dnia premier udział wzięli:
Projekt komentują także polskie wytórnie. Pomysł ustalenia wspólnego dnia premier dla wszystkich wydawnictw jest zdecydowanie dobry. Taki system od dawna działa w przemyśle filmowym, więc z pewnością sprawdzi się również w muzyce – mówi właściciel Fonografiki Aleksander Brejnak.
Piątek rzeczywiście wydaje się najlepszym dniem na premierę. Zakładając, że towar trafi do sklepów stacjonarnych (w tych krajach, w których jeszcze istnieją) na czas, słuchacze mogą łatwo kupić nowość w czasie weekendowych zakupów w centrach handlowych. Także odbiorcy digital w czasie weekendu mają zapewne więcej czasu na tak zwaną kulturę – dodaje Tytus CEO, Asfalt Records.