ZPAV - O Nas ZPAV - Opłaty za Muzykę ZPAV - Muzyka a Prawo ZPAV - Bestsellery i Wyróżnienia ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk ZPAV - Dla Firm Muzycznych

Związek Producentów Audio-Video :: Aktualności

2 marca 2015 r.

Światowy dzień premier muzycznych uzyskuje pozytywną rekomendację w międzynarodowych konsultacjach branżowych

Piątek zostanie ustalony jako dzień premier muzycznych na całym świecie – podała Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego. Decyzję o wprowadzeniu w życie projektu potwierdzono oficjalnie dziś jako wynik konsultacji przeprowadzonych wśród artystów, stowarzyszeń, wytwórni fonograficznych oraz dystrybutorów muzyki.

Obecnie premiery ukazują się w różnych dniach w zależności od kraju. Może to być frustrujące dla fanów, że ich koledzy w innej części świata mają dostęp do premierowego albumu wcześniej niż oni. Projekt – oprócz tego, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów – ma pomóc artystom w promowaniu swojej nowej muzyki, np. za pośrednictwem mediów społecznościowych. Umożliwia także kreowanie atmosfery ekscytującego napięcia i wyjątkowości wokół faktu premiery nowego albumu lub utworu.

Ustanowienie piątku światowym dniem premier muzycznych jest bardzo ważnym krokiem dla całej – w wymiarze globalnym – branży muzycznej. Z pewnością zrodzi on pewne niekorzystne implikacje dla niektórych graczy, głównie logistycznych oraz pewne zmiany dotyczące raportowania rynku, lecz w ogólnym rozrachunku będzie to miało bardzo dobry wpływ na rynek – powiedział Maciej Kutak, Managing Director, Eastern Europe Sony Music Entertainment Poland, Członek Zarządu ZPAV.

Premierowy muzyczny piątek stanie się oczywistym dniem, w którym klienci wybierają się do sklepów fizycznych czy serwisów online w poszukiwaniu nowości. Niektórzy będą mieli już upatrzone pozycje, a niektórzy – tak jak do kina – wybiorą się po coś nowego, ale wyboru dokonają na miejscu. – dodaje Kutak.

Idea wprowadzenia wspólnego dnia premier muzycznych ma także zredukować ryzyko piractwa poprzez zniwelowanie luki powstającej wskutek różnicy pomiędzy datami premier w poszczególnych krajach.

Dystrybutorzy muzyki potwierdzili swoją gotowość do współpracy w skali międzynarodowej z wytwórniami i środowiskiem artystycznym w celu zagwarantowania skutecznego wprowadzenia projektu.

Począwszy od wakacji 2015 roku nowe albumy i single będą ukazywały się o godz. 00:01 czasu lokalnego w każdy piątek. Niezależnie od tego, w jakim kraju akurat przebywają , konsumenci będą wiedzieli, że w każdy piątek mogą spodziewać się nowej muzyki.

Badania przeprowadzone przez TNS na siedmiu rynkach pokazują, że konsumenci wybierają piątek i sobotę jako dni tygodnia, w których najchętniej sięgaliby po premiery (68% badanych, którzy wyrazili opinię w tej sprawie).

Decyzja o ustaleniu piątku jako dnia premier muzycznych jest wynikiem kilkumiesięcznych dyskusji pomiędzy grupami dystrybutorów, wytwórni fonograficznych, artystów i stowarzyszeń muzyków.

W konsultacjach w sprawie światowego dnia premier udział wzięli:

  • IFPI, organizacja reprezentująca niemal 1300 wytwórni fonograficznych na całym świecie;
  • FIM, organizacja reprezentująca stowarzyszenia muzyków na całym świecie;
  • Organizacji Featured Artists Coalition, reprezentującej wykonawców w Wielkiej Brytanii;
  • Czołowi dystrybutorzy i reprezentujące ich organizacje, w tym: Australian Music Retailers Association (AMRA), E.Leclerc, El Corte Inglés, Entertainment Retailers Association (ERA) (UK), HMV, Italian Association of Specialist Consumer Electronics Retailers (AIRES), Media-Saturn, Music Business Association (Music Biz US), Mondadori Retail, the Orchard, Rdio, Spotify, Napster.

Projekt komentują także polskie wytórnie. Pomysł ustalenia wspólnego dnia premier dla wszystkich wydawnictw jest zdecydowanie dobry. Taki system od dawna działa w przemyśle filmowym, więc z pewnością sprawdzi się również w muzyce – mówi właściciel Fonografiki Aleksander Brejnak.

Piątek rzeczywiście wydaje się najlepszym dniem na premierę. Zakładając, że towar trafi do sklepów stacjonarnych (w tych krajach, w których jeszcze istnieją) na czas, słuchacze mogą łatwo kupić nowość w czasie weekendowych zakupów w centrach handlowych. Także odbiorcy digital w czasie weekendu mają zapewne więcej czasu na tak zwaną kulturę – dodaje Tytus CEO, Asfalt Records.


Designed by