W pierwszej połowie 2016 roku na amerykańskim rynku muzycznym liczba odtworzeń audio w serwisach streamingowych była większa niż na platformach video takich jak np. YouTube. To pierwszy tego typu przypadek w historii. Dobre wyniki streamingu przełożyły się na wzrost całego rynku o 8,9%.
Zgodnie z danymi podanymi przez serwis BuzzAngle, w serwisach streamingowych takich jak Spotify, Apple Music czy Tidal liczba odtworzeń sięgnęła 114,23 mld, podczas gdy na platformach wideo liczba ta wynosi 95,17 mld. Podobne dane zostały również przedstawione przez Nielsen Music. Według raportu opublikowanego za pierwsze 6 miesięcy 2016 roku, liczba odtworzeń na platformach wideo zwiększyła się w stosunku do poprzedniego roku o 28,6%, osiągając poziom 95,3 mld. W przypadku streamingu audio wyniki mówią o wzroście ponad 97% i 113,6 mld streamów. Jest to pierwsza tego typu sytuacja w historii, gdy streaming audio przewyższa streaming video.
Nielsen Music podsumował pierwsze półrocze na amerykańskim rynku fonograficznym. Sprzedaż albumów spadła w ciągu ostatnich 6 miesięcy o 13,6%, osiągając poziom 100,3 mln sprzedanych płyt. Gorsze wyniki zauważono także w sprzedaży cyfrowej zarówno albumów, jak i traków. Ilość nabytych cyfrowych płyt zmniejszyła się o 18,4% do blisko 44 mln, singli o 23,9% do 404,3 mln. Wzrósł natomiast streaming, który osiągnął poziom 208,9 mld odtworzeń audio i video, co daje wzrost o 58,7%.
Wzrost o 11,5% odnotowała także sprzedaż płyt winylowych, osiągając poziom 6,2 mln sztuk. Najpopularniejszym winylem był album Dawida Bowiego Blackstar, który w ciągu 6 miesięcy sprzedał się w nakładzie 57 tys. sztuk.
Warto także zauważyć, że do tej pory trzy albumy przekroczyły liczbę 1 mln sprzedanych egzemplarzy. Mowa o Views Drake’a, Lemonade Beyoncé oraz 25 Adele, który premierę miał jesienią 2015 r. W analogicznym czasie w roku 2015 tylko jedna płyta została sprzedana w ponad milionowym nakładzie, była to 1989 Taylor Swift.
Łącznie amerykański rynek muzyczny zanotował wzrost w pierwszym półroczu. Sprzedaż klasyczna razem ze sprzedażą singli TEA (Track Equivalent Album 1/10) oraz streamingiem SEA (Streaming Equivalent Album 1/1500) wyniosła 279,9 mln, czyli o 8,9% więcej niż w analogicznym okresie w 2015.
Pełen raport Nielsen Music dostępny jest tutaj:
http://cdn.mbw.44bytes.net/files/2016/07/NielsenMidYearMusicReport_2016.pdf
Źródło: musicbusinessworldwide.com