Pierwsze półrocze przyniosło polskiej branży muzycznej spektakularny wzrost. Wartość rynku w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy ub.r. wzrosła o 20,07%, osiągając poziom prawie 110 mln zł. Ponad 20-procentowy wzrost odnotował zarówno streaming, jak i sprzedaż fizyczna. Najwyżej, o ponad 39%, wzrosła sprzedaż płyt winylowych.
Pierwsze półrocze przyniosło polskiej branży muzycznej spektakularny wzrost. Wartość rynku w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy roku ubiegłego wzrosła o 20,07%, osiągając poziom prawie 110 mln zł. Ponad 20-procentowy wzrost odnotował zarówno streaming, jak i sprzedaż fizyczna. Najwyżej, o ponad 39%, wzrosła sprzedaż płyt winylowych.
To najbardziej udane półrocze na polskim rynku muzycznym w XXI wieku. Bardzo istotną zmianę notuje sprzedaż fizyczna, która ubiegły rok zamknęła na lekkim minusie (spadek rok do roku o 0,53%), by w pierwszym półroczu tego roku wzrosnąć o 23,18%, przynosząc ponad 78 mln zł i ponad 71-procentowy udział w rynku. Wzrost notuje także sprzedaż cyfrowa, o 13,04%, przy udziale na poziomie 28,91%.
Na uwagę zasługuje bardzo wysoki wzrost udziału polskiego katalogu. Na półkach sklepów muzycznych już ponad 40% stanowią albumy polskich artystów, co w porównaniu do pierwszego półrocza roku ubiegłego stanowi wzrost o 42,38%.
Znaczący udział polskiego repertuaru pokazuje także półroczne podsumowanie listy OLiS. W TOP 10 zestawienia siedem pozycji należy do polskich artystów, zaczynając od albumu O.S.T.R. Życie po śmierci, który znalazł się na 1. miescu, następnie na 2. Ania Dąbrowska – Dla naiwnych marzycieli, na miejscu 5. Kaliber 44 – Ułamek tarcia, na 6. Maria Peszek – Karabin, na 7. Dawid Podsiadło – Annoyance and Disappointment, na 8. Czesław Niemen – Złota kolekcja. Czas jak rzeka oraz na 10. Paluch i 10/29.
OLiS I–VI 2016 – TOP 10
Wykonawca | Udziały Tytuł | Wydawca/Dystrybutor | |
---|---|---|---|
1 | O.S.T.R. | Życie po śmierci | Asfalt Records / Warner Music Poland |
2 | Ania Dąbrowska | Dla naiwnych marzycieli | Sony Music Entertainment Poland |
3 | Adele | 25 | Xl Recordings / Sonic |
4 | Zaz | Paris | Warner Music / Warner Music Poland |
5 | Kaliber 44 | Ułamek tarcia | Mystic Production / Centrala / Mystic Production |
6 | Maria Peszek | Karabin | Mania / Warner Music Poland / Warner Music Poland |
7 | Dawid Podsiadło | Annoyance and Disappointment | Sony Music Entertainment Poland |
8 | Czesław Niemen | Złota kolekcja. Czas jak rzeka | Pomaton / Warner Music Poland |
9 | Florence & The Machine | How Big How Blue How Beautiful | Universal / Universal Music Polska |
10 | Paluch | 10/29 | B.O.R. Records / J&P / Step Records |
Najbardziej spektakularny wzrost w pierwszym półroczu notują płyty winylowe. Ich wartość w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym wzrosła o 39,81%, osiągając 8,43% udziałów w rynku fizycznym i sprzedaż na poziomie ponad 6,5 mln zł.
Zwyżkę na rynku cyfrowym zagwarantował streaming, który wzrósł o 23,42% i stanowi już ponad 78% sprzedaży cyfrowej. Wartość pobrań muzyki z Internetu spadła o ponad 28%, pobrań na telefony komórkowe – o 19,26%. Cała sprzedaż cyfrowa osiągnęła w pierwszym półroczu 2016 roku poziom prawie 32 mln zł, co stanowi wzrost o 13,04%. Wynik ten przełożył się na prawie 29-procentowy udział w rynku.
Kanały sprzedaży – rynek cyfrowy
Największą popularność w sieci zdobył utwór australijskiej wokalistki SIA, Chandelier, na miejscu 2. uplasował się Coldplay z przebojem Hymn for the Weekend, zaś podium cyfrowego zestawienia zamyka Cleo z singlem Zabiorę nas.
Sprzedaż cyfrowa I-VI – TOP 20 utwory
Tytuł | Wykonawca | Dystrybutor | |
---|---|---|---|
1 | Chandelier | Sia | SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND |
2 | Hymn for the Weekend | Coldplay | WARNER MUSIC POLAND |
3 | Zabiorę nas | Cleo | UNIVERSAL MUSIC POLSKA |
4 | Ocean Drive | Duke Dumont | UNIVERSAL MUSIC POLSKA |
5 | Pomimo burz | Antek Smykiewicz | UNIVERSAL MUSIC POLSKA |
6 | El Perdon | Nicky Jam & Enrique Iglesias | SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND |
7 | Don't be so Shy (Filatov & Karas Remix) | Imany | MAGIC RECORDS |
8 | Stressed Out | Twenty One Pilots | WARNER MUSIC POLAND |
9 | Bałkanica | Piersi | INDEPENDENT DIGITAL |
10 | Naucz mnie | Sarsa | UNIVERSAL MUSIC POLSKA |
11 | Sorry | Justin Bieber | UNIVERSAL MUSIC POLSKA |
12 | Love Me Like You Do | Ellie Goulding | UNIVERSAL MUSIC POLSKA |
13 | 7 Years | Lukas Graham | WARNER MUSIC POLAND |
14 | How Deep is Your Love | Calvin Harris & Disciples | SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND |
15 | W dobrą stronę | Dawid Podsiadlo | SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND |
16 | Adventure of a Lifetime | Coldplay | WARNER MUSIC POLAND |
17 | Faded | Alan Walker | SONY MUSIC ENTERTAINMENT POLAND |
18 | Cool Me Down | Margaret | MAGIC RECORDS |
19 | Tamta dziewczyna | Sylwia Grzeszczak | WARNER MUSIC POLAND |
20 | What Do You Mean? | Justin Bieber | UNIVERSAL MUSIC POLSKA |
Wydawcy, komentując pozytywne wyniki, podkreślają przede wszystkim wzrost udziału polskiego katalogu.
Po raz pierwszy w historii wartość sprzedaży polskiego katalogu zrównała się praktycznie z poziomem sprzedaży katalogu zagranicznego (40,23% do 41,59%), a to świadczy o tym, że Polacy lubią słuchać i kupować albumy polskich artystów, a także o tym, że poziom artystyczny polskiej muzyki zrównuje się z zagranicznym. Ciekawe, że polskie rozgłośnie radiowe nie zauważają tej tendencji i nadal w TOP 100 Airplay jest tylko 18 polskich utworów wobec 82 zagranicznych – powiedział Piotr Kabaj, wiceprzewodniczący zarządu ZPAV, Warner Music Eastern Europe & Warner Music Poland Managing Director.
Maciej Kutak, członek zarządu ZPAV i Managing Director Sony Music Entertainment Eastern Europe, dodaje: Wzrost rynku muzycznego w pierwszej połowie roku 2016 nieoczekiwanie wygenerowany jest w dużej mierze przez wyraźny wzrost sprzedaży fizycznej, która zanotowała dwukrotnie większą dynamikę od rynku cyfrowego. Pod względem kategorii – rośnie wszystko, lecz zdecydowanym driverem jest znaczący rozwój sprzedaży rodzimego repertuaru. Zarówno pod względem premierowym, jak i katalogowym, to był bardzo udany okres w porównaniu do poprzedniego półrocza. Z całą pewnością czynnikami wzrostu okazały się też winyle, których rynek ciągle mocno rośnie oraz zwiększenie liczby akcji sprzedażowych z ofertą muzyczną w porównaniu do poprzedniego roku przez sieć Biedronka.
Przedstawiciele Universal Music Polska mówią także o rosnącej sprzedaży tzw. „back catalogue” i zwracają uwagę na pozytywne prognozy na kolejne półrocze, które tradycyjnie przynosi lepsze wyniki, szczególnie w sprzedaży fizycznej. Zwłaszcza, iż na nadchodzącą jesień wszystkie duże wytwórnie zapowiadają kilka długo wyczekiwanych premier, takich jak nowa płyta Metalliki, pop-rockowy krążek Stinga czy albumy Michaela Buble‘a, Robbiego Williamsa, Leonarda Cohena oraz rodzimego T.Love.
*dane hurtowe estymowane.