Kiedy kształtują się nasze preferencje muzyczne? Odpowiedź na to pytanie postanowił znaleźć Seth Stephens-Davidowitz z „New York Timesa”. Z jego analizy danych na temat słuchalności muzyki – udostępnionych przez Spotify – wynika, że moment ten przypada, mniej więcej, na 14. rok życia.
Wiadomo, że gusta kształtują się w stosunkowo młodym wieku, jednak dziennikarz i autor książki Everybody Lies, What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are Stephens-Davidowitz starał się ustalić, w jakim wieku kształtują się nasze gusta muzyczne i jak data urodzenia ma wpływ na nasze preferencje dotyczące wyborów muzycznych.
Aby się o tym przekonać, zwrócił się do serwisu streamingowego Spotify, aby uzyskać informacje o płci i wieku słuchaczy konkretnych utworów z ich bazy.
Analiza danych pokazała, że dla mężczyzn ten wiek przypada na ok. 14 rok życia. Posługując się, za autorem, konkretnym przykładem: Creep zespołu Radiohead jest 164. najbardziej popularną piosenką wśród mężczyzn, którzy obecnie mają 38 lat. Ale nie ma jej na liście TOP 300 najchętniej słuchanych piosenek u badanych urodzonych ani dekadę wcześniej, ani później. Widać więc, że mężczyźni, którzy najbardziej lubią piosenkę Creep, w roku jej wydania, tj. 1993, mieli około 14 lat.
Analogiczna tendencja występuje także w przypadku innych utworów, które znalazły się na analizowanych przez dziennikarza listach przebojów tygodnika „Billboard”, między 1969 a 2000 rokiem. Dla mężczyzn najważniejszy dla kształtowania się gustu muzycznego okres mieści się między 13. a 16. rokiem życia. W przypadku kobiet sytuacja kształtuje się nieco inaczej, bo moment ten przypada wcześniej – pomiędzy 11. a 14. rokiem życia.
Z kolei dane zaprezentowane w 2015 roku przez Spotify pokazały, że gust muzyczny rozwija się bardzo szybko pomiędzy 14. a 25. rokiem życia, następnie specjalizuje się pomiędzy 25. a 33. rokiem, by ok. 35. roku życia finalnie się ukształtować.
Wchodząc w dorosłość, bardziej więc utwierdzamy się w swoich preferencjach muzycznych, aniżeli kształtujemy nowe pod wpływem słuchania muzyki. A po 35. roku życia raczej nie będziemy przeżywać już silnych emocji przy nowo usłyszanych piosenkach.
Cóż zrobić z taką wiedzą? Jak zawsze, może mieć ona praktyczne zastosowanie. Dziennikarz dzieli się trochę żartobliwą radą dotyczącą wyboru muzyki na walentynkową kolację: 30-letnią kobietę ucieszy Crazy in Love Beyoncé, dla 45-latki odpowiednie będzie When It’s Love Van Halen, a pani po sześćdziesiątce przypadnie do gustu Let’s Get It On Marvina Gaye’a .
Pamiętajmy jednak, że to także ważna informacja, która pozwoli precyzyjnie ustalić preferencje muzyczne naszych klientów w zależności od ich wieku.
Cały artykuł z „New York Timesa” dostępny jest tutaj https://www.nytimes.com/2018/02/10/opinion/sunday/favorite-songs.html.
Raport Spotify za: https://insights.spotify.com/us/2015/04/22/music-taste-matures-by-age-35-and-its-different-for-parents/.
Źródło: spotify.com, nytimes.com