ZPAV - O Nas ZPAV - Opłaty za Muzykę ZPAV - Muzyka a Prawo ZPAV - Bestsellery i Wyróżnienia ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk ZPAV - Dla Firm Muzycznych

Związek Producentów Audio-Video :: Aktualności

4 maja 2020 r.

IFPI - Global Music Report 2019

Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) opublikowała swój doroczny raport na temat światowego rynku muzycznego – Global Music Report 2019.

Opublikowany dziś raport zawiera wyniki za 2019 rok i ilustruje zwieńczone sukcesem wysiłki i inwestycje tych, dzięki którym muzyka powstaje – począwszy od wytwórni płytowych po artystów i wiele innych osób. Silny fundament, jaki udało nam się zbudować na przestrzeni ostatnich kilku lat pozwolił osiągnąć wzrost na rynku w 2019 roku. – komentuje publikację raportu Frances Moore, szefowa IFPI.

Podczas gdy dane, które przytaczamy w raporcie ilustrują rynek muzyczny w ubiegłym roku, pandemia COVID-19 stawia przed nami wyzwania, jakie jeszcze kilka miesięcy temu wydawały się niewyobrażalne. W obliczu globalnej tragedii sektor muzyczny jednoczy się, aby wspierać wszystkich dotkniętych skutkami pandemii. Nasi członkowie – wytwórnie fonograficzne – starają się zapewnić ciągłość pracy artystom wykonawcom, muzykom i pracownikom naszej branży na całym świecie. To dla nas absolutny i niezmienny priorytet.


Światowy rynek muzyczny w 2019 roku przedstawiał się następująco:


• całkowite przychody rynku nagraniowego wzrosły w 2019 roku o 8,2 % i osiągnęły wartość 20,2 mld dolarów;

• przychody z tytułu streamingu wzrosły o 22,9% do poziomu 11,4 mld dolarów i po raz pierwszy stanowiły więcej niż połowę (56,1%) całkowitego przychodu rynku nagraniowego; wzrost w obszarze streamingu przewyższył spadek (-5,3%) sprzedaży tradycyjnych nośników;

• dobry wynik streamingu muzyki ma źródła we wzroście (o 24,1%) udziału płatnych streamingowych usług abonamentowych – niemal każdy z rynków odnotował wzrost w tym obszarze; pod koniec 2019 roku płatne serwisy streamingowe miały 341 mln użytkowników (+33,5%), a płatny streaming stanowił 42% łącznych przychodów rynku fonograficznego.


Dane z regionów:


• po raz piąty najszybciej rozwijającymi się rynkami okazały się kraje Ameryki Łacińskiej (+18,9%), z trzema rynkami notującymi najpoważniejszy wzrost, do których należą: Brazylia (+13,1%); Meksyk (+17,1%) i Argentyna (+40,9%);

• w Europie – drugim największym regionie świata – po okresie niewielkiej stagnacji w 2018 roku odnotowano wzrost o 7,2%, a najlepsze wyniki zanotowały Wielka Brytania (+7,2%), Niemcy (+5,1%), Włochy (+8,2%) i Hiszpania (+16,3%);

• w Azji odnotowano wzrost o 3,4%; to nieco wolniejsze tempo wzrostu niż w 2018 roku, co jest w dużej mierze wynikiem sytuacji na rynku japońskim (-0,9%), na którym odnotowano spadek w sprzedaży tradycyjnych nośników (-4,8%) – formatu dominującego na tym rynku; w pozostałych krajach regionu, w tym w Korei Południowej, Chinach i Indiach, rynek muzyczny odnotował znaczny wzrost (odpowiednio: 8,2%, 16,0% oraz 18,7%);

• Australazja raportuje wzrost na rynku muzycznym o 7,1%, przy wzroście przychodów ze sprzedaży muzyki cyfrowej o 11,6% i spadku sprzedaży tradycyjnych nośników o 20,4%; zajmująca dziesiąte miejsce na liście największych rynków Australia odnotowała wzrost o 6,0%, a Nowa Zelandia – 13,7%;

• na rynku amerykańskim i kanadyjskim sprzedaż wzrosła o 10,4%; to wciąż region generujący największe przychody i stanowiący 39,1% światowego rynku fonograficznego; w Stanach Zjednoczonych odnotowano wzrost o 10,5% – to piąty rok konsekwentengo wzrostu; rynek kanadyjski, raczej wyrównany w 2018 roku, w 2019 roku raportuje wzrost o 8,1%.



Więcej o Global Music Report: The Industry in 2019 dostępne jest na stronie: ifpi.org.



Źródło: materiały prasowe IFPI
Designed by