1 października już po raz drugi będziemy obchodzić Dzień Polskiej Muzyki. To kampania mająca na celu promocję rodzimej twórczości oraz wsparcie polskiego rynku muzycznego. Tegoroczna edycja dedykowana jest wszystkim osobom pracującym w branży koncertowej, którzy szczególnie ucierpieli wskutek obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa.
Jak informują organizatorzy akcji, kulminacyjnym punktem kampanii jest specjalne pasmo z TYLKO POLSKĄ MUZYKĄ w największych kilkudziesięciu ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych rozgłośniach radiowych i telewizjach muzycznych w kraju, które już po raz drugi odbędzie się 1 października od godz. 10.00 do 11.00. Ponadto przez cały dzień będzie można usłyszeć polskie utwory znacznie częściej niż zwykle. W studiach radiowych zagoszczą tego dnia ciekawi goście, którzy opowiedzą o obecnej sytuacji polskiego rynku muzycznego. W tym roku po raz pierwszy w kampanię włączą się także rozgłośnie radiowe za granicą.
Do kampanii zostały zaproszone także największe w kraju sklepy płytowe, bileterie i serwisy streamingowe. Mamy nadzieję, że w efekcie tej kampanii Polacy chętniej będą wspierać artystów i rodzimy rynek muzyczny poprzez zakup biletu na koncert, płyty lub abonamentu w serwisie streamingowym – mówią pomysłodawcy kampanii.
Kampanię rozpocznie specjalna akcja Grupy Empik: „tyDzień Polskiej Muzyki”. We wszystkich salonach Empik w kraju przez cały tydzień rozbrzmiewać będzie tylko polska muzyka, a na fanów będą czekały specjalne promocje na zakup płyt. W serwisach Empiku będzie także okazja do spotkań online z artystami.
W największych bileteriach w kraju, m.in. eBilet, Eventim, Ticketmaster, Going oraz Empik Bilety, na fanów będą czekały także specjalne promocje. W bileterii Eventim akcja promocyjna „Jesień z polską muzyką”, którą 1 października zapoczątkuje Dzień Polskiej Muzyki, będzie trwała aż do ostatniego dnia miesiąca. W bileterii Ticketmaster Dzień Polskiej Muzyki również będzie trwał dłużej. Fani będą mieli okazję zdobyć bilety na koncerty w atrakcyjnych cenach przez cały pierwszy tydzień października.
Serwis TIDAL przygotował specjalną playlistę DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI. Dedykowane playlisty słuchacze znajdą także w serwisie Empik Music. Do akcji dołączył również serwis YouTube.
Kampanię aktywnie wspierają najpopularniejsi polscy artyści, promując ją w social mediach oraz spotykając się tego dnia z fanami za pośrednictwem stacji telewizyjnych i radiowych wspierających kampanię.
W tym roku Dzień Polskiej Muzyki będzie obfitował w ważne dla polskiego rynku muzycznego wydarzenia. Od g. 13.00 w serwisach interia.pl oraz tvn24.pl będzie można śledzić relację z uroczystej konferencji, podczas której ogłoszeni zostaną laureaci tegorocznych nagród Akademii Fonograficznej – FRYDERYKÓW w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzowej.
IDEA KAMPANII
Pomysł na kampanię Dzień Polskiej Muzyki zrodził się w ubiegłym roku z inicjatywy Agencji ARTISTARS, współorganizatora kampanii, w trosce o rozwój polskiego rynku muzycznego. Branża muzyczna w Polsce w 2019 r. rozwijała się całkiem dobrze. Według organizatorów kampanii, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on w naszej opinii dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku muzycznego. Wydatki Polaków na muzykę kształtowały się średnio na poziomie 8,4 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny wzrósł o nieco ponad 3%. Dla porównania średnia globalna wzrostu wartości rynku muzycznego znajdowała się na poziomie blisko 9%, a u naszych środkowoeuropejskich sąsiadów nawet kilkanaście procent, co pokazuje jak wolno rósł polski rynek na tle świata. Natomiast na płyty polskich artystów wydaliśmy w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku ponad 20 mln zł mniej niż w roku ubiegłym i jest to spadek rok do roku o prawie 47%. W tym samym czasie sprzedaż katalogu artystów zagranicznych zanotowała wzrost o 6,6%.
W tym roku, z uwagi na pandemię koronawirusa i wprowadzone w związku z nią obostrzenia, polską branżę muzyczną dotknął kryzys nieporównywalny z żadnym innym sektorem gospodarki. Ograniczenia objęły tę branżę jako pierwszą i jako ostatnia wróci ona do pełnego funkcjonowania. Jak można się domyślać, straty polskiego rynku muzycznego, w szczególności koncertowego, będą w tym roku niewyobrażalne, a skutki kryzysu odczuwalne przez kilka najbliższych lat.
Z tego względu potrzeba wsparcia branży muzycznej ze strony fanów i odbiorców muzyki w tym roku jest szczególnie ważna i zupełnie inna jest rola tegorocznej edycji kampanii DZIEŃ POLSKIEJ MUZYKI, która ma pomóc przetrwać branży muzycznej czas kryzysu.
Jak pokazują wyniki III fali badania nastrojów gospodarstw domowych Polskiego Funduszu Rozwoju i Polskiego Funduszu Ekonomicznego, aż 80% badanych rzadziej korzysta z uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych takich jak np. koncerty. Nikt z badanych nie zadeklarował, że korzysta z tych rozrywek częściej. Natomiast, jak podaje „Rzeczpospolita” na podstawie badania „ARC Rynek i Opinie”, aż 36% Polaków całkowicie rezygnuje z zakupu biletów na koncerty.
Tegoroczna edycja kampanii Dzień Polskiej Muzyki ma zachęcić Polaków m.in. do większego uczestnictwa w koncertach i zakupu biletów na nie, by pomóc branży koncertowej wyjść z zapaści. Fundacja EMPOWER POLAND, współorganizator kampanii Dzień Polskiej Muzyki, wspólnie z ośmioma podsektorami rynku muzycznego oraz przy wsparciu sektorów filmu, książki i prasy, a także innych branż, m.in. hotelarstwa i ochrony, przedstawiły projekt ulg podatkowych dla konsumentów pod nazwą „1000+ dla kultury”. Ulgi miałyby pomóc całej branży kulturalnej podnieść się z kryzysu, dzięki wzmożonej konsumpcji dóbr kultury. Jednak żadne działanie pomocowe nie może równać się ze wsparciem oddanych fanów polskiej muzyki, których gorąco zachęcamy do aktywnego przyłączenia się do kampanii Dzień Polskiej Muzyki oraz wspierania polskiej muzyki przez cały rok!
Aktualnej sytuacji polskiej branży muzycznej i wyzwaniom, przed jakimi obecnie stoi, poświęcone zostaną wybrane programy publicystyczne w rozgłośniach radiowych biorących udział w tegorocznej edycji kampanii Dzień Polskiej Muzyki, a także specjalny panel dyskusyjny podczas uroczystej konferencji prasowej ogłoszenia laureatów FRYDERYKÓW.
Organizatorem kampanii w 2020 r. jest Agencja Artistars i Fundacja EMPOWER POLAND
Kampanię na będzie można śledzić na Facebooku, tutaj.