YouTube zaprezentował pierwsze dane z polskiego rynku. Platforma dociera do 24,6 mln internautów w Polsce, a średni dzienny czas oglądania filmów na platformie wynosi ponad 40 min. Light TV Viewers, czyli osoby, które zamiast linearnej telewizji wybierają platformy wideo, to w Polsce już osiem milionów osób.
Z danych zaprezentowanych na konferencji YouTube Brandcast wynika, że YouTube dociera w Polsce do 91% internautów, tj. do ponad 24,6 mln Polaków. W tym ponad 10 mln widzów platformy stanowią osoby w przedziale 24-44 lat. W grupie 18+ jest ich ponad 20 mln. Średni dzienny czas oglądania YouTube w Polsce to ponad 40 min.
Jak wynika z danych zaprezentowanych podczas YouTube Brandcast, w Polsce rośnie także liczba tzw. Light TV Viewers, czyli osób, które przed telewizorem spędzają nie więcej niż godzinę dziennie (przy średniej krajowej z 2019 r. wynoszącej 4h 16 min). Osoby, które zamiast linearnej telewizji wybierają platformy wideo, w skali kraju stanowią ok. 23%, czyli blisko 8 mln osób. Oprócz tego ok. 3% (1,1 mln) w ogóle nie posiada dostępu do telewizji.
Wśród Light TV Viewers są przede wszystkim osoby młodsze: 65 proc. w wieku 16-44 lat. Najmniej czasu na telewizję poświęcają osoby w przedziale wiekowym 13-24 lat, a najwięcej osoby powyżej 55. roku życia.
Google podzieliło się także danymi dotyczącymi najchętniej oglądanych treści na platformie w czasie pandemii. Od czerwca czas oglądania na YouTube w Polsce treningów cardio wzrósł o ponad 350 proc., filmów dotyczących gotowania o 150%, a na temat roślin o 100%. Wzrosła także długość oglądania filmów edukacyjnych, np. filmy matematyczne uczniowie i studenci oglądali o ponad 300% dłużej.
YouTube to wideo dla każdego, a wyjątkowe treści przyciągają kolejnych widzów. YouTube przyciąga także nowych twórców, w tym osoby dobrze znane z innych mediów, np. z telewizji. Bliskość z odbiorcą pozwala na szybką reakcję, wyłapywanie nowych trendów i odpowiedź na zainteresowanie widzów. To właśnie także dzięki temu, szczególnie w ostatnim czasie, platforma i zamieszczane tam treści mogły pomagać nam w zdobywaniu nowych umiejętności w domu – mówi Piotr Marzec, Head of Market Development w Google.
Jak podają Wirtualne Media, według badań Gemius/PBI z lipca 2005 r., YouTube, który wystartował w 2005 r., jest obecnie najpopularniejszą platformą wideo w Polsce. Serwis podaje, że zysk netto Holdingu Alphabet, do którego należy Google, wyniósł w III kwartale 2020 r. 11,25 mld dolarów, w porównaniu do 7,07 mld dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2019. W tym samym czasie o 14 proc. zwiększył się przychód holdingu: z 40,5 mld do 46,17 mld dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 46,02 mld dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 40,23 mld dolarów), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,18 mld do 11,21 mld dolarów.
Źródło: wyborcza.pl, wirtualnemedia.pl