Związek Producentów Audio Video przygotował raport podsumowujący 2021 rok na polskim rynku muzycznym. Łączna wartość sprzedaży osiągnęła poziom prawie 486 mln zł, co stanowi wzrost w porównaniu do roku poprzedniego o 28% i daje Polsce 22. miejsce w światowym rankingu.
Wzrosty zostały odnotowane zarówno w sprzedaży cyfrowej, jak i fizycznej. O prawie 40% wzrosła sprzedaż muzyki poprzez platformy internetowe, wypracowując przychód na poziomie 318 mln zł. Sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych wzrosła o 10,4%, osiągając poziom 167 mln
.
Sukcesywny wzrost rok do roku sprzedaży cyfrowej przełożył się na ponad 65,5-proc. udział tej formy dystrybucji muzyki w całościowych rocznych wynikach. Umacniająca się sprzedaż cyfrowa to stale rosnąca tendencja, widoczna zarówna na polskim, jak i światowym rynku muzycznym od kilku już lat.
Najpopularniejszą formą konsumpcji muzyki wśród Polaków jest streaming, który stanowi prawie 65% wszystkich nośników i formatów. Na drugim miejscu tego zestawienia znalazła się płyta CD z 24,7% udziału, a następnie płyta winylowa, która w łącznym zestawieniu stanowi 9,3%.
Rok 2021 to także kolejny rok wzrostu sprzedaży płyt winylowych. Przychód na poziomie ponad 45 mln powiększył udział czarnych płyt do 27% sprzedaży fizycznej i 9,3% sprzedaży całkowitej.
Najpopularniejszą płytą winylową ubiegłego roku był ostatni studyjny album zespołu Kult, zatytułowany Ostatnia płyta. Wydawnictwo miało swoją premierę w maju ubiegłego roku. Miejsce drugie rocznego zestawienia OLiS Winyle zajmują Kayah i Bregović z albumem wydanym w 1999 roku i zremasterowanym w 2015 – Kayah i Bregović. Na ostatnim miejscu na podium ponownie znalazło się ubiegłoroczne wydawnictwo – długo wyczekiwany album Adele – 30.
Wzrosty sprzedaży nośników fizycznych dotyczyły w dużej mierze katalogu rodzimych artystów. Na płyty polskich artystów wydaliśmy w 2021 roku ponad 69,7 mln zł i jest to wzrost o 54% w stosunku do roku ubiegłego. Nadal jednak większość sprzedaży płyt stanowi katalog artystów zagranicznych, który przyniósł przychód na poziomie 82,8 mln zł.
OLiS
Najchętniej kupowaną płytą na nośnikach fizycznych w ubiegłym roku był album sanah Irenka i nie jest to jedyna płyta tej wokalistki na podium rocznego zestawiania OLiS: na miejscu trzecim uplasowało się jej poprzednie wydawnictwo, Królowa dram. Miejsce drugie zajmuje Mata z albumem Młody Matczak.
W pierwszej dwudziestce zestawienia OLiS 2021 tylko jedna pozycja należy do artystów spoza Polski i jest to wydana po prawie sześcioletniej przerwie płyta Adele 30, która uplasowała się na miejscu 7. Kolejny zagraniczny album pojawia się na miejscu 23. Tu dotarli zwycięzcy Eurowizji 2021, zespół Måneskin z albumem Teatro D'Ira Vol. 1.
Zestawienie OLiS 2021 dostępne jest tutaj.
AIRPLAY
Zestawienie najpopularniejszych utworów radiowych za rok 2021 otwiera Friday (Dopamine Re-Edit), czyli nowa wersja hitu Nightcrawlers Push The Feeling On (zyskującego popularność dzięki viralowemu wideo z udziałem Mufasa & Hypemana), przygotowana przez brytyjskiego producenta Ritona. Miejsce drugie rocznego zestawienia Airplay zajmuje remix I Was Made, który jest odświeżoną wersją hitu I Was Made for Lovin’ You Baby grupy Kiss, opracowaną przez braci VINAI – Alessandra i Andreę oraz Le Pedre. Podium zamyka oryginalny singiel przygotowany przez polskich twórców – Ale jazz! – sanah i Vita Bambino.
W pierwszej dwudziestce listy najpopularniejszych utworów radiowych znajdują się jeszcze tylko dwie polskie produkcje: na pozycji 4. uplasował się ubiegłoroczny hymn Męskiego Grania Orkiestry I Ciebie też, bardzo, przygotowany przez Darię Zawiałow, Dawida Podsiadłę i Vita Bambino, oraz singiel Bez Ciebie Dawida Kwiatkowskiego, który dotarł do 12. miejsca. Łącznie w top 100 zestawiania Airplay 2021 polscy artyści zajmują 26 pozycji, z czego aż 5 należy do sanah.
Pełne zestawienie Airplay 2021 dostępne jest tutaj.