Związek Producentów Audio Video zaprezentował nowe listy bestsellerów muzycznych oraz nowy serwis OLiS. Po raz pierwszy w historii Oficjalna Lista Sprzedaży (OLiS) została uzupełniona o dane z serwisów streamingowych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu unikalnej metodologii IFPI (Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego), która uwzględnia zarówno wielkość, jak i wartość streamingu.
Od 12 stycznia na stronie olis.pl można w cyklach cotygodniowych sprawdzić zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a także łączne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzedaż fizyczną, jak i cyfrową. Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:
• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy
obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych
• Oficjalna Lista Sprzedaży – single w streamie
prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu
• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy w streamie
prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu
• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy fizycznie
prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych
• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – winyle
prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych.
Pierwszą w historii listę kompilującą sprzedaż fizyczną i cyfrową OLiS albumy otwiera wydawnictwo Złote przeboje przygotowane przez Kabe i Miszela. Jak podkreślają twórcy albumu, jest to kompilacja charakterystycznych stylów dwóch raperów w odniesieniu do kultowych hitów z lat 80. i 2000.
Pierwsze miejsce na pierwszej w historii liście OLiS single w streamie należy do utworu Dresscode, przygotowanego przez 2115 Gang, tj. Bedoesa 2115 i White’a 2115, we współpracy z Taco Hemingwayem.
Wszystkie listy przygotowywane są na zlecenie ZPAV. Za gromadzenie i analizowane danych streamingowych odpowiada niezależna brytyjska firma Ranger. Obejmują one najważniejsze serwisy streamingowe w Polsce: Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer. Dane dotyczące sprzedaży fizycznej są gromadzone przez firmę Kantar Polska, do której raportują zarówno sklepy sieciowe (np. Empik, Media Markt, Świat Książki), jak i sklepy niezależne, sklepy firmowe wytwórni fonograficznych, a także sklepy internetowe i prowadzące sprzedaż na koncertach.
Polska jest kolejnym rynkiem, na którym serwis YouTube będzie uczestniczył w tworzeniu tygodniowych list sprzedaży, w ramach globalnego porozumienia zawartego pomiędzy YouTube i IFPI. Na listach uwzględniane będą odtworzenia pochodzące zarówno z bezpłatnej witryny wspieranej reklamami, jak i serwisów opartych na płatnych subskrypcjach, takich jak YouTube Music i YouTube Premium. Do list nie będą kwalifikowały się wyświetlenia krótsze niż 30 sekund, zgodnie z zasadami przyjętymi przez inne serwisy streamingowe, jak również treści wideo tworzone przez użytkowników, w których ścieżka muzyczna nie jest głównym przedmiotem uwagi.
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w końcu możemy prezentować cotygodniowe kompletne zestawienia bestsellerów sprzedażowych. Streaming jest obecnie największym kanałem sprzedaży muzyki, odpowiedzialnym za dwie trzecie przychodów, umożliwiając rozwój rynku i gwarantując przychody dla artystów i wytwórni. Nie ma pełnego obrazu zestawień najpopularniejszych albumów i singli bez danych streamingowych – podkreśla Andrzej Puczyński, przewodniczący zarządu ZPAV.
Streaming odpowiada już za ponad 76% przychodów z muzyki, stając się najpopularniejszą formą jej dystrybucji, sukcesywnie zastępując sprzedaż fizyczną. Według raportu IFPI „Engaging with Music 2022”, ze streamingu muzycznego wideo korzysta w Polsce już blisko 89% badanych (82% globalnie), a ze streamingu audio – 61% (74% globalnie). Powodem popularności tej formy dystrybucji jest w przypadku słuchacza: łatwość natychmiastowego dostępu do milionów utworów, a w przypadku artysty: możliwość szybkiego dotarcia do ogromnej rzeszy odbiorców, co podnosi konkurencyjność na rynku muzycznym.
Rosnące przychody ze streamingu to stała tendencja, która przekłada się także na wzrost zarobków artystów wykonawców. Liczba muzyków, których katalog na Spotify wygenerował tantiemy powyżej 50 tys. dolarów, od 2017 r. wzrosła o 120% (źródło: „Spotify Loud and Clear 2022”).
Warto też podkreślić, że w latach 2016-2021 wysokość wynagrodzenia wypłacanego artystom wykonawcom przez największe światowe wytwórnie z tytułu wykorzystania ich muzyki na różnych polach eksploatacji wzrosła o 96%, a w tym samym okresie przychody wytwórni zwiększyły się o 63% (źródło IFPI).
Nowo powstały serwis olis.pl uzupełniony jest także o dodatkowe zestawienia przygotowywane przez ZPAV. Na stronie znalazł się ranking najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych – Oficjalna Lista Airplay (OLiA) – która przygotowywana jest przez firmę MicroBe z wykorzystaniem narzędzi do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio-wideo w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów. Serwis prezentuje także Oficjalną Listę Wyróżnień (OLiW), gdzie można sprawdzić albumy i single, które otrzymały wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Cotygodniowe zestawienia najpopularniejszej w Polsce muzyki dostępne są tutaj.