W środę 14 sierpnia Prezydent podpisał Ustawę o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, implementując tym samym do prawa polskiego unijną Dyrektywę DSM.
To bardzo dobra wiadomość dla polskiego rynku muzycznego. Długo wyczekiwany krok dostosowujący krajowe przepisy do cyfrowych realiów współczesnego rynku muzycznego – podkreśla Bogusław Pluta, Dyrektor Zarządzający ZPAV.
Z trzyletnim opóźnieniem wieloletnie prace i starania przedstawicieli rynku muzycznego, w tym ZPAV, najpierw nad przyjęciem unijnej Dyrektywy DSM w Parlamencie Europejskim, a następnie nad jej implementacją na grunt krajowy znalazły finał w ostatecznym tekście ustawy podpisanej przez Prezydenta, a wcześniej przyjętej przez Sejm i Senat przy poparciu niemal wszystkich ugrupowań polskiej sceny politycznej. Ustawa ułatwia uprawnionym zawieranie umów z platformami cyfrowymi wykorzystującymi treści kreatywne, w tym muzykę, co było jednym z głównych celów dyrektywy DSM. W ustawie dodatkowo jednoznacznie wskazano prawo artystów wykonawców do stosownego wynagrodzenia z tytułu eksploatacji utworów muzycznych w Internecie, jednocześnie zachowując prawo artystów do swobodnego wyboru i decydowania o warunkach wypłaty tego wynagrodzenia.
Uprawnienie to zostało dodatkowo przyznane wykonawcom utworów słownych. Ponadto ustawa nadaje m.in. uprawnienia do wynagrodzenia z Internetu twórcom utworów audiowizualnych, co nie było dotąd praktyką stosowaną na rynku filmowym, o co aktywnie zabiegało polskie środowisko filmowe. Zabezpieczenie praw do stosownego wynagrodzenia za eksploatację utworów przez platformy internetowe otrzymali także wydawcy prasowi i dziennikarze.
Przedstawiciele ZPAV nieustannie podkreślali, jak ważne dla rozwoju polskiego rynku muzycznego jest niezwłoczne przyjęcie unijnych regulacji do krajowego prawodawstwa. Ponadto ZPAV jako organizacja reprezentująca producentów muzycznych, w tym także liczne grono tzw. samowydających się artystów, będących jednocześnie wykonawcami i producentami, aktywnie wyjaśniał na wszystkich etapach procesu legislacyjnego jak istotne jest dla zapewnienia zrównoważonego funkcjonowania polskiego rynku muzycznego, by nowe przepisy nie ograniczały prawa artystów wykonawców do swobodnego zawierania umów i indywidualnego negocjowania najkorzystniejszych dla siebie warunków rozliczeń, tak jak ma to miejsce w całej Europie i na świecie.
Bardzo cieszymy się, że nasz głos oraz licznego grona zabiegających o to przedstawicieli polskiego rynku muzycznego, w tym polskich producentów, artystów wykonawców, wydawców i wielu innych grup został wysłuchany, a polskie regulacje prawne w odniesieniu do sposobu wdrożenia unijnej dyrektywy DSM, nie tylko zapewniają uczciwe warunki do konkurowania polskich artystów i producentów muzycznych w Europie i na świecie, a nawet je wzmacniają – mówi Bogusław Pluta.
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który wprowadził dwie unijne dyrektywy dotyczących prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym: SATCAB II oraz DSM.