ZPAV - O Nas ZPAV - Opłaty za Muzykę ZPAV - Muzyka a Prawo ZPAV - Bestsellery i Wyróżnienia ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk ZPAV - Dla Firm Muzycznych

Związek Producentów Audio-Video :: Aktualności

23 stycznia 2014 r.

Jaka jest polska fonografia?- raport

21 stycznia odbyła się organizowana przez Instytut Muzyki i Tańca, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz ZPAV konferencja prezentująca raport, dotyczący stanu polskiego rynku fonograficznego. Wramach konferencji odbyły się dwa panele komentujące raport ze strony producentów oraz przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury muzycznej.

21 stycznia odbyła się organizowana przez Instytut Muzyki i Tańca, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz ZPAV konferencja prezentująca raport, dotyczący stanu polskiego rynku fonograficznego. Wramach konferencji odbyły się dwa panele komentujące raport ze strony producentów oraz przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury muzycznej.

Raport Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 opracowany został przez zespół ekspertów powołanych przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC: Patryka Gałuszkę z Uniwersytetu Łódzkiego, Katarzynę Korzeniewską z Uniwersytetu Warszawskiego, Katarzynę Wyrzykowską z Polskiej Akademii Nauk oraz muzykologa Aleksandrę Jagiełło-Skupińską. Badaniami objętych zostało 50 działających w Polsce wydawców muzycznych. Badania prowadzone były pod koniec 2013 roku.Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w momencie wejścia do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy streamingowe – WIMP, Spotify, Deezer).

Przeprowadzone badania pokazały różnice w funkcjonowaniu małych i dużych wytwórni muzycznych. Podkreślono również dominację płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest najważniejszym nośnikiem muzyki. Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 uplasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.

W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych, Jan Popis dyrektor programowy Polskich Nagrań, Małgorzata Polańska właścicielka DUX, Tomasz Grewiński dyrektor generalny Kayaxu, Ryszard Wojciul wiceprezes For Tune i Kamil Jaczyński dyrektor zarządzający Wielkiego Joł. Paneliści zwrócili uwagę na problemy, z którymi na co dzień stykają się pracownicy wytwórni. Przedstawiciele DUX-u i Polskich Nagrań zwrócili uwagę na ważny temat braku wsparcia w promocji i dystrybucji muzyki mniej popularnej, jak np. muzyka klasyczna i jazz. Wszyscy paneliści zgodnie stwierdzili, że pasja, którą cechują się osoby związane z branżą muzyczną pozwala z zaangażowaniem pracować na tym trudnym rynku.

W panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny udział więli: Karol Kościński dyrektor Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marek Hojda Zastępca Przewodniczącego Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Grzegorz Burakiewicz Kierownik Wydziału Nagrań Mechanicznych Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Michał Merczyński dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Marek Staszewski Pełnomocnik ZPAV, Robert Grażdan Knaź prezes e-Muzyka i Adrian Ciepichał przedstawiciel portalu streamingowego WiMP. Paneliście dyskutowali na temat obecności muzyki digitalowej w dzisiejszym świecie. Podkreślali jej znaczenie dla rozwoju nowoczesnego rynku muzycznego, nie umniejszali jednak roli tradycyjnych nośników muzycznych, które nadal są najpopularniejsze w naszym kraju. Paneliści przewidywali, że przychody pochodzące z muzyki digitalowej będą stosunkowo się zwiększać z każdym rokiem. Prelegenci odnosili się do rynku muzycznego w Szwecji, stawiając ją za przykład kraju, w którym piractwo muzyczne skutecznie wypierane jest przez legalne serwisy. Wspomnieli oni jednocześnie o braku świadomości Polaków na temat legalnego dostępu do muzyki. Marek Straszewski zachęcił jednocześnie do odwiedzenia specjalnej zakładki Muzz-on, na stronie ZPAV, w której prosto i przejrzyście opisane są wszystkie serwisy oferujące legalną muzykę w Internecie w naszym kraju.

Pełny raport Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 znajduje się tutaj: http://imit.org.pl/listit2/141/default/raport-rynek-fonograficzny-w-polsce-20112012.html

.
Designed by