ZPAV - O Nas ZPAV - Opłaty za Muzykę ZPAV - Muzyka a Prawo ZPAV - Bestsellery i Wyróżnienia ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk ZPAV - Dla Firm Muzycznych

Związek Producentów Audio-Video :: Aktualności

28 marca 2014 r.

Muzyczne serwisy abonamentowe motorem wzrostu sprzedaży nagrań na większości rynków – RAPORT IFPI DIGITAL MUSIC REPORT

  • Przychody z usług streamingowych i abonamentowych wzrosły o 51,3%, po raz pierwszy przekraczając próg 1 miliarda dolarów.

  • W Europie sprzedaż muzyki wzrosła po raz pierwszy od 12 lat.

  • Światowe przychody ze sprzedaży muzyki spadły w 2013 roku o 3,9% i wyniosły 15 miliardów dolarów, wpływ na to miał gwałtowny spadek na rynku japońskim o 16,7%.

  • W Polsce wartość rynku muzyki cyfrowej wzrosła w stosunku do 2012 roku o prawie 45% i wyniosła 33,3 mln zł, co stanowi 15% całego rynku.
  • Przychody z usług streamingowych i abonamentowych wzrosły o 51,3%, po raz pierwszy przekraczając próg 1 miliarda dolarów.

  • W Europie sprzedaż muzyki wzrosła po raz pierwszy od 12 lat.

  • Światowe przychody ze sprzedaży muzyki spadły w 2013 roku o 3,9% i wyniosły 15 miliardów dolarów, wpływ na to miał gwałtowny spadek na rynku japońskim o 16,7%.

  • W Polsce wartość rynku muzyki cyfrowej wzrosła w stosunku do 2012 roku o prawie 45% i wyniosła 33,3 mln zł, co stanowi 15% całego rynku.

    18 marca 2014 roku w Londynie Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego IFPI opublikowała raport na temat rynku muzyki cyfrowej w roku 2013 (Digital Music Report 2013). Podkreślono w nim kluczową dla przychodów sektora fonograficznego rolę serwisów oferujących muzykę w streamingu i w systemie abonamentowym, a także szeroką dostępność zróżnicowanej oferty licencjonowanych serwisów oraz rosnące nią zainteresowanie. Przychody z usług streamingowych i abonamentowych wzrosły w 2013 r. o 51,3%, po raz pierwszy przekraczając próg 1 miliarda dolarów.

    Przychody ze sprzedaży muzyki cyfrowej wzrosły w Europie o 4,3%, na rynku tym odnotowano wzrost po raz pierwszy od 12 lat, m.in. w takich krajach jak: Francja, Niemcy, Włochy, Holandia i Wielka Brytania. Na rynku amerykańskim sytuacja nadal stabilizuje się – przychody ze sprzedaży muzyki wzrosły o 0,8%, przy wyraźnym zainteresowaniu usługami streamingu. Wzrost odnotowano także w Ameryce Łacińskiej o 1,4% – tu również obecny jest wzrost sprzedaży muzyki cyfrowej, który równoważy spadek sprzedaży tradycyjnych nośników.

    Pomimo pozytywnych trendów na większości rynków, światowe przychody ze sprzedaży muzyki spadły w 2013 roku o 3,9% i wyniosły 15 miliardów dolarów. Z pewnością miał na to wpływ gwałtowny spadek na rynku japońskim (o 16,7%), odpowiadającym za ponad 1/5 światowych przychodów. Japonia jest rynkiem, na którym obecnie maleje sprzedaż muzyki do telefonów komórkowych oraz na fizycznych nośnikach, a usługi streamingowe i abonamentowe dopiero rozpoczynają tu działalność.

    Przy pominięciu danych z rynku japońskiego, światowe przychody ze sprzedaży muzyki wydają się pozostawać na tym samym poziomie, przy spadku ok. 0,1%.


    Rozwój usług streamingowych i abonamentowych

    Przychody uzyskane z serwisów oferujących muzykę na drodze streamingu, takich jak Deezer, czy Spotify, wzrosły o 51,3%, przekraczając po raz pierwszy próg 1 mld dolarów. Światowe przychody ze sprzedaży muzyki w serwisach abonamentowych i wspieranych reklamami stanowią obecnie 27% przychodów ze sprzedaży muzyki cyfrowej, co świadczy o wzroście na poziomie 14% w stosunku do 2011 roku.

    Szacuje się, że ponad 28 mln konsumentów na całym świecie korzysta dziś z muzyki w abonamencie, w roku 2012 było to 20 mln, a 2010 tylko 8 mln.

    Na całym świecie funkcjonuje obecnie ok. 450 licencjonowanych serwisów muzycznych oferujących muzykę cyfrową, w tym, takie serwisy jak np. Spotify, który w 2013 roku rozpoczął działalność na 38 nowych rynkach, Deezer, Google Play (All Access) oraz serwisy regionalne, jak Muve w Stanach Zjednoczonych, czy KKBOX w krajach azjatyckich.


    Pobrania z Internetu i tradycyjne nośniki nie tracą na ważności

    Pobrania nagrań z Internetu nadal stanowią kluczowe źródło przychodu ze sprzedaży muzyki cyfrowej, osiągając poziom 67%. Pobrania wspierają rozwój sprzedaży muzyki cyfrowej w szczególności na niektórych rynkach rozwijających się, takich jak np. Hong Kong, Filipiny, Słowacja, czy RPA. Wartość światowych przychodów ze sprzedaży nagrań w Internecie (pobrań utworów) spadła nieznacznie o 2,1%, przy jednoczesnym wzroście popularności usług streamingowych i abonamentowych.

    Sprzedaż nagrań na tradycyjnych nośnikach nadal stanowi podstawową część przychodów na wielu największych rynkach. To ponad połowa (51,4%) globalnych przychodów sektora fonograficznego (56% w 2012 roku). Chociaż wartość sprzedaży muzyki na tradycyjnych nośnikach spadła o 11,7% w 2013 roku, na wielu rynkach (np. Niemcy, Włochy,, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone) odnotowano spowolnienie tempa tego spadku. We Francji nastąpił nieznaczny wzrost sprzedaży tradycyjnych formatów, związany przede wszystkim z gwałtownym wzrostem popularności lokalnego repertuaru.

    O ile sprzedaż płyt winylowych to nadal drobny segment rynku, na niektórych kluczowych rynkach odnotowuje się w ostatnich latach wzrost sprzedaży muzyki w tym formacie. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż winyli wzrosła o 32% w 2013 roku (źródło: Nielsen Soundscan), a w Wielkiej Brytanii – o 101% (źródło: BPI).


    Rosną przychody z tytułu eksploatacji nagrań dźwiękowych i umów w zakresie synchronizacji

    W raporcie odnotowano znaczący wzrost przychodów z tantiem z tytułu nadawania muzyki w stacjach radiowych, telewizjach i radiach internetowych, a także z tytułu odtwarzania muzyki w punktach usługowych i gastronomicznych. Tu także po raz pierwszy przekroczony został próg 1 mld dolarów. Światowe przychody wytwórni fonograficznych z tytułu eksploatacji nagrań dźwiękowych osiągnęły w 2013 roku poziom 1,1 mld dolarów. Oznacza to wzrost o 19% w stosunku do roku 2012, a także prawie dwukrotnie więcej niż w roku 2011. Kwota ta stanowi 7,4% całkowitych przychodów sektora fonograficznego.

    Z kolei przychody z umów w zakresie synchronizacji dotyczących wykorzystywania muzyki w reklamach, filmach, czy programach telewizyjnych, spadły w 2013 roku o 3,4% i stanowią 2,1% przychodów przemysłu muzycznego.


    Wschodzące rynki

    Tematem przewodnim opublikowanego raportu IFPI jest ogromny potencjał wschodzących rynków, który pojawił się w związku z ekspansją licencjonowanych cyfrowych serwisów muzycznych. Wiele mniejszych rynków odnotowuje wzrost przychodów, dzięki nowym możliwościom kanałów cyfrowych, które wcześniej były niedostępne dla tradycyjnych dystrybucji z uwagi na słabą infrastrukturę. Takie rynki to: Argentyna (+69%), Peru (+149%), RPA (+107%) i Wenezuela (+85%).

    Raport przedstawia innowacyjne rozwiązania, które mogą służyć jak najlepszemu wykorzystaniu ogromnego potencjału nowych rynków. Zawiera studium przypadku z Brazylii, Chin i Afryki.


    Rankingi 2013: najlepiej sprzedające się płyty, single, najpopularniejsi artyści

    W styczniu 2014 roku IFPI opublikowało po raz pierwszy ranking Global Recording Artist Chart. Bierze on pod uwagę popularność artystów w 2013 roku zarówno w licencjonowanych kanałach cyfrowej sprzedaży muzyki, w tym w serwisach streamingowych i dostępowych typu YouTube, czy Spotify, jak i w tradycyjnej dystrybucji. Najpopularniejszym artystą okazał się brytyjsko - irlandzki zespół One Direction ze swoim trzecim albumem Midnight Memories oraz przebojami Best Song Ever i Story Of My Life.


    Global Recording Artist Chart

    MiejsceArtysta
    1One Direction
    2Eminem
    3Justin Timberlake
    4Bruno Mars
    5Katy Perry
    6P!nk
    7Macklemore & Ryan Lewis
    8Rihanna
    9Michael Bublé
    10Daft Punk
    Źródło: IFPI

    Płyta Midnight Memories zespołu One Direction znalazła się także na szczycie rankingu najlepiej sprzedających się albumów. Była najszybciej sprzedającym się albumem w 2013 roku w Wielkiej Brytanii, a w Stanach Zjednoczonych osiągnęła poziom ponad miliona sprzedanych egzemplarzy w pierwszych pięciu tygodniach od premiery.


    TOP 10 Albumów

    MiejsceArtystaAlbumLiczba sprzedanych
    egzemplarzy (mln)
    1One DirectionMidnight Memories4,0
    2EminemThe Marshall Mathers LP 23,8
    3Justin TimberlakeThe 20/20 Experience3,6
    4Bruno MarsUnorthodox Jukebox3,2
    5Daft PunkRandom Access Memories3,2
    6Katy PerryPRISM2,8
    7Michael BubléTo Be Loved2,4
    8Imagine DragonsNight Visions2,4
    9Lady GaGaARTPOP2,3
    10BeyoncéBEYONCÉ2,3
    Źródło: IFPI

    Najlepiej sprzedającym się w 2013 roku singlem, z uwzględnieniem pobrań pojedynczych utworów i streamingu, okazał się utwór Blurred Lines w wykonaniu Robina Thicke, amerykańsko-kanadyjskiego piosenkarza, który znalazł się na szczycie list w 14 krajach. Utwór pochodzi z jego szóstego studyjnego albumu o tym samym tytule.


    TOP 10 Singli

    MiejsceArtystaSingielLiczba sprzedanych
    egzemplarzy (mln)
    1Robin Thicke ft. T.I. and PharrellBlurred Lines14,8
    2Macklemore & Ryan Lewis ft. WanzThrift Shop13,4
    3AviciiWake Me Up11,1
    4P!nk ft. Nate RuessJust Give Me a Reason9,9
    5Katy PerryRoar9,9
    6Daft Punk ft. Pharrell Williams and Nile RodgersGet Lucky9,3
    7Imagine DragonsRadioactive8,6
    8Bruno MarsWhen I Was Your Man8,3
    9will.i.am ft. Britney SpearsScream & Shout8,1
    10RihannaStay7,9
    Źródło: IFPI

    Wysoka sprzedaż lokalnego repertuaru

    Inwestowanie w lokalny repertuar to najważniejsza dziedzina międzynarodowego przemysłu muzycznego. Rankingi sprzedaży albumów w wielu krajach pokazują stale rosnący udział lokalnego repertuaru. W wielu krajach lokalni artyści stanowią znaczącą większość na listach najlepiej sprzedających się albumów 2013 roku. We Francji 17 z 20 najlepiej sprzedających się albumów to nagrania lokalnego repertuaru (w 2011 roku takich albumów było 10). W Niemczech 7 z 10 bestsellerowych albumów to płyty lokalnych artystów (dane GfK). Dane z 13 nieanglojęzycznych rynków potwierdzają ten trend.

    Kraj% albumów z lokalnym repertuarem w Top 10 2013
    1Japonia100%
    2Korea Południowa100%
    3Brazylia90%
    4Włochy90%
    5Szwecja90%
    6Francja80%
    7Dania80%
    8Holandia80%
    9Niemcy70%
    10Norwegia60%
    11Hiszpania60%
    12Portugalia50%
    13Malezja50%
    Źródło: IFPI

    W 2013 r. w Polsce na liście OLiS, w Top 10 sprzedaży nośników fizycznych 8 na 10 tytułów stanowił repertuar polski, co daje 80% udziału albumów z lokalnym repertuarem.


    Konsumenci coraz częściej korzystają z licencjonowanych serwisów

    Wytwórnie fonograficzne udzielają licencji na szereg usług, wychodząc naprzeciw różnorodnym preferencjom konsumentów. Dobrze ilustrują to badania przeprowadzone przez Ipsos MediaCT w dziesięciu krajach na czterech kontynentach. Pokazują one, że 61% użytkowników Internetu korzystało z licencjonowanego serwisu w ostatnich 6 miesiącach. Dodatkowo, 3/4 konsumentów oceniło te serwisy jako „znakomite” lub „bardzo dobre”.


    Czy Internet może być lepszym miejscem dla handlu elektronicznego?

    Przemysł fonograficzny to biznes, w którym sukces zależy od stabilności środowiska prawnego i ustawodawstwa w zakresie praw autorskich. To stałe wyzwanie – sektor fonograficzny na całym świecie jest nieustannie zniekształcany przez nieuczciwą konkurencję ze strony nielicencjonowanych serwisów.

    Na podstawie danych z comScore/Nielsen IFPI szacuje się, że 26% użytkowników Internetu regularnie odwiedza nielicencjonowane serwisy. Te szacunki dotyczą tylko użytkowników komputerów – nie obejmują piractwa na coraz bardziej popularnych urządzeniach, takich jak smatfony, czy tablety.

    Piractwo cyfrowe to największe zagrożenie dla rozwoju legalnego sektora muzycznego na wielu polach – m.in. poprzez nielicencjonowane strony streamingowe, sieci wymiany plików (p2p), cyberlockery i agregatory, aplikacje mobilne.

    Raport IFPI wskazuje na pięć podstawowych obszarów, w których przemysł fonograficzny koncentruje się na walce z piractwem:

    • Dostawcy usług internetowych (ISP) – mają możliwość znaczącego ograniczenia naruszeń w zakresie praw autorskich. W krajach europejskich, w których sądy nakazały dostawcom usług internetowych zablokowanie dostępu do naruszających prawo stron internetowych, korzystanie z sieci Bit Torrent spadło w 2013 roku o 11% (dane comScore/Nielsen). W krajach, w których nie stosowano takiego środka, korzystanie z tej sieci wzrosło o 15% w tym samym okresie.

    • Wyszukiwarki – są najważniejszym narzędziem przekierowania do nielicencjonowanych serwisów. Badania przeprowadzone niedawno przez MillwardBrown dla MPAA pokazują, że 74% osób po raz pierwszy korzystających z nielicencjonowanych serwisów, trafiło do nich przy pomocy wyszukiwarki. Polityka Google, mająca na celu usuwanie odnośników do nielicencjonowanych serwisów z wyników wyszukiwania okazała się nieskuteczna. IFPI stoi na stanowisku, że wyszukiwarki mają nie tylko techniczne możliwości, mogące pomóc rozwiązać ten problem, ale zobowiązuje ich do tego także społeczna odpowiedzialność.

    • Działania na drodze prawnej – mogą odgrywać kluczową rolę w niektórych przypadkach. Dzięki podjętym w ostatnim czasie działaniom prawnym przeciwko isoHunt, Megaupload, Rapidshare i Hotfile, firmy te zostały zamknięte lub zobowiązane do podjęcia kroków, ograniczających nielegalne korzystanie z ich usług.

    • Legislacja – to podstawa dla działania sektora fonograficznego. Do priorytetów należy tu wprowadzenie proponowanych aktów prawnych w zakresie eksploatacji muzyki na takich rynkach, jak Chiny i Singapur oraz reforma w systemie europejskiej legislacji w celu poprawy egzekwowania praw autorskich w środowisku online.

    • Reklamy – to podstawowe źródło finansowania nielicencjonowanych serwisów muzycznych na całym świecie. Badania przeprowadzone niedawno przez Digital Citizens Alliance sugerują, że nielicencjonowane serwisy zarobiły w 2013 roku 227 mln dolarów w związku z piracką działalnością. Dzięki działaniom właścicieli praw w Wielkiej Brytanii, policja londyńska zaangażowała się w program zwalczania reklam na pirackich stronach internetowych. Na kilku rynkach zainteresowane strony prowadzą dyskusje w celu wypracowania dobrych praktyk.

    INFORMACJE DODATKOWE

    1. Przychody na światowym rynku wg formatu: 2012 i 2013 (mln USD)

    2012 udział2012 wartość2013 udział2013 wartość% zmiana w wartości
    Nośniki fizyczne56%8.75251%7.730–11,7%
    Digital36%5.63739%5.872+4,3%
    Eksploatacja nagrań dźwiękowych6%9298%1.106+19,0%
    Synchronizacja2%3342%322–3,4%
    CAŁOŚĆ RYNKU15.65215.029–3,9%

    2. Wzrost na największych rynkach światowych (mln USD)

    20122013% zmiana
    Ameryka Północna4.8714.8970,5%
    Europa5.3635.3890,6%
    Ameryka Łacińska5145211,4%
    Japonia3.6163.012–16,7%

    3. Wzrost w usługach abonamentowych / Płacący abonenci: 2010–2013 (mln USD)

    201020112012201312/13 % zmiana
    Przychody z abonamentowych serwisów streamingowych3224507341.111+ 51%
    Liczba płacących abonentów8m13m20m28m+ 40%

    4. Rynek muzyki cyfrowej w Polsce, procentowy udział form sprzedaży

    2010201120122013
    Pobrania online11,00%22,00%25,00%22,00%
    Pobrania do telefonów komórkowych38,00%18,00%10,00%6,00%
    Dochód z tytułu subskrypcji29,00%25,00%27,00%30,00%
    Dochód z serwisów wspieranych reklamami i z serwisów streamingowych audio-video0,00%19,00%38,00%41,00%
    Inne 22,00%16,00%0,00%1,00%

    Pełną wersję raportu w języku angielskim można pobrać pod adresem: http://www.ifpi.org/downloads/Digital-Music-Report-2014.pdf

    Źródło: ifpi.org


    Designed by