Newsletter dla członków ZPAV Pobierz Kontakt Słownik Aktualności English Znajdź nas: Znajdź nas www.facebook.com
Aktualności

Opłaty od czystych nośników Wpływ muzyki na biznesowy sukces firm Hiszpański przemysł nagraniowy po raz pierwszy od 13 lat przynosi zyski SoundCloud podpisuje umowy z największymi wytwórniami muzycznymi Blokowanie stron internetowych będzie możliwe w Singapurze Włosi przeciwko reklamom na pirackich serwisach Streaming po raz pierwszy uwzględniony w listach sprzedaży singli oraz wyróżnieniach płytowych w Wielkiej Brytanii Nowe funkcje w serwisie Deezer Nowy serwis streamingowy YouTube Music Pass wywołuje kontrowersje Cyfrowa Piosenka Roku 2013 Małgorzata Omilanowska nową minister kultury Wpływ tempa muzyki na e-konsumenta T-Mobile partnerem WiMP w Polsce Ariana Grande utrzymuje najwyższy wynik sprzedaży singla w USA w tym roku Google Play Music dostępny w Polsce Vimeo wprowadza zabezpieczenia antypirackie Copyright Match Nowa funkcja na Facebooku: rozpoznawanie i udostępnianie muzyki grającej w tle Billboard Music Awards 2014 rozdane 23 kwietnia - Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich Billboard Music Awards 2014 – nominacje Dawid Podsiadło, Jacek Cygan, Krzysztof Krawczyk i Waldemar Dąbrowski laureatami Wiktorów Muzyczne serwisy abonamentowe motorem wzrostu sprzedaży nagrań na większości rynków – RAPORT IFPI DIGITAL MUSIC REPORT Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu – wstępne zapowiedzi koncertowe Must be the music. Tylko muzyka najpopularniejszym muzycznym talent-show w Polsce Muzyka się opłaca – panel informacyjny z udziałem przedstawicieli ZAiKS i ZPAV podczas Międzynarodowych Wschodnich Targów Eventowych Laureaci nagród mtvU Woodie Awards 2014 P-Music nowy kanał muzyczny Polsatu Orły 2014 – laureat nagrody za najlepszą muzykę filmową Bastille na szczycie sprzedaży płyt w Wielkiej Brytani – Top 10 Chart UK Streaming video w WiMP Wiosną ruszy nowy kanał muzyczny VOX Music TV Brit Awards rozdane IFPI opublikowała film “MUSIC REMAINS” – pokazujący ponadczasową wartość muzyki w codziennym życiu. Walentynkowe piosenki wszech czasów magazynu Billboard Akademia Fonograficzna ogłosiła nominacje do Fryderyków 2014. Debiutanci najbardziej docenieni! Marek Jackowski, Jarek Śmietana i Konstanty Andrzej Kulka laureatami Złotych Fryderyków 2014 Internauci wybrali fryderykowe płyty dwudziestolecia. Płyta Dwudziestolecia na 20. Urodziny Fryderyka – lista laureatów Najchętniej kupowane płyty roku 2013 – podsumowanie listy OLiS Ogłoszenie nominacji do FRYDERYKÓW 2014 - już we środę 12 lutego! Tytuł Global Recording Artist 2013 dla One Direction Ruszyło Rock Radio! Wojewódzki i Lizut w nowej audycji Grammy 2014 – wyniki. Nagroda dla polskiego jazzmana Włodka Pawlika Jaka jest polska fonografia?- raport Nowy serwis streamingowy Beats Music Paszporty Polityki – laureaci 100 milionów powiadomień o naruszeniu praw autorskich wysłanych do Google Nowe Biura Regionalne ZPAV Rafał Blechacz laureatem prestiżowej nagrody Gilmore Artists Award 2014 Więcej polskich utworów w rozgłośniach radiowych Nowe rockowe radio w polskim eterze – zmiany w Radiu Roxy Płyty roku 2013 magazynu Billboard i Gazety Sylwester 2013 – plany koncertowe w największych miastach Polski Włoski organ regulacyjny ds. telekomunikacji będzie miał możliwość blokowania dostępu do witryn internetowych naruszających prawa autorskie. Najpopularniejsze płyty w 2013 roku w serwisach streamingowych Radosnych Świąt Bożego Narodzenia! Zmarł Jan Bałdyga Rekordowe zainteresowanie nową płytą Beyonce na iTunes Wyjątkowa, ostatnia szansa zgłoszenia płyty do Fryderyków 2014 - rejestracja otwarta przez najbliższe 24 godziny Nominacje do nagród Grammy Awards 2014 Spotify z narzędziami analitycznymi dla artystów Paszporty tygodnika Polityka – nominowani Związek Producentów Audio Video na Europejskich Targach Muzycznych „Co jest Grane” Konferencja z udziałem przedstawicieli ZPAV – Europejskie Targi Muzyczne Co jest Grane Złote Mikrofony Polskiego Radia rozdane Lista magazynu Billboard z przewagą artystów Universal Music Group Informacja dotycząca spółek PPRCA i ALTACOM Czego słuchają Polki, czego Polacy? MTV EMA 2013 – wyniki MTV EMA 2013 Zgłoś płytę do Fryderyków 2014 YouTube Music Awards - wyniki Nominowani do YouTube Music Awards Komentarz Creative Commons Polska w sprawie Radio Wolne Media i ZPAV V edycja Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit Mateusze 2013 rozdane Fryderyki 2014 - w listopadzie rozpoczniemy przyjmowanie zgłoszeń Najpopularniejsze profile muzyczne w social mediach Ucz się przy muzyce – będziesz mądrzejszy Muzyka klasyczna w serwisie streamingowym Deezer 5 urodziny Spotify FESTIWAL SOUNDEDIT Nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej przyznane YouTube Music Awards – nowa nagroda w branży muzycznej Konferencja prasowa na temat prawa autorskiego Rusza cyfryzacja radia You Tube wprowadza usługę offline Uwaga! Ostrzeżenie przed oszustami! Nominacje do MTV Europe Music Awards Muzyczne zapowiedzi jesieni 2013 TOP 25 fanpagy na Facebooku. Dominują muzyczne profile 22,4 mln Polaków słucha radia. Szczyt przypada na godziny poranne Top 10 Wakacji 2013 według internetowych serwisów muzycznych Wraca cykl Made in Polska Maryla Rodowicz na liście Billboarda Złota płyta dla Muzodajnia.pl MTV Music Video Awards 2013 – wyniki BMAT - nowa firma monitorująca stacje radiowe Hip-hopowa walka z otyłością Teen Choice Awards 2013

24.07.2014
Opłaty od czystych nośników

Debata na temat opłat od czystych nośników toczy się w cieniu zarzutów, że aktualizacja katalogu urządzeń, od których jest pobierana spowoduje wzrost cen sprzętu elektronicznego. Przykłady innych Państw europejskich pokazują, że tak nie jest.


Podstawa prawna

Opłata od czystych nośników ma swoje źródło w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Art.20 tejże ustawy realizuje przewidzianą w Dyrektywie 2001/29/WE możliwość wprowadzenia przez państwa członkowskie ograniczeń w odniesieniu do wyłącznego prawa twórcy do rozpowszechniania utworu poprzez ustanowienie tzw. użytku prywatnego. Dzieje się to jednak pod warunkiem, że właściciele praw autorskich otrzymają za to godziwą rekompensatę.

Opłata ta obowiązuje w Polsce od 1994 r. i od tego czasu jest składnikiem ceny wielu urządzeń i nośników. Od 2003 r. obejmuje ona płyty CD, MP3, radia z odtwarzaczem, komputerowe dyski twarde itd. Najwyższa możliwa stawka to 3% od ceny sprzedaży – obecnie ta najwyższa stawka obowiązuje dla 13% urządzeń i nośników, pozostałe stawki (87%) są niższe.


Opłata od czystych nośników nie jest podatkiem


Czego dotyczy zmiana?

W aktualizacji opłat od czystych nośników chodzi głównie o smartfony i tablety. W Polsce te urządzenia nie są objęte opłatami. Katalog sprzętów elektronicznych objętych opłatą od czystych nośników określany jest w rozporządzeniu Ministra Kultury. Ostatnia aktualizacja tego katalogu miała miejsce w 2008 r.

W UE coraz powszechniej urządzenia mobilne obejmowane są opłatami od czystych nośników. Można tu przytoczyć przykłady Francji, Belgii, Węgier czy Holandii. Warto zatem zastanowić się czy postęp technologiczny i standardy europejskie nie są wystarczającymi powodami do aktualizacji.
Obecnie przedstawiciele organizacji SAWP, ZAiKS i ZPAV podjęli działania polegające na dostosowaniu listy do współczesnych realiów tj. sposobu wykorzystania utworów przez użytkowników oraz trendów w zakresie wykorzystywanych nośników. W 2013 r. w poborze opłat w tzw. sferze audio na 29 urządzeń i nośników ujętych w rozporządzeniu, tylko 11 pozycji stanowiło ponad 1% udziału w kwotach zainkasowanych. Podobnie w sferze wideo na 24 urządzenia i nośniki tylko 12 z nich miało ponad 1% udziału w inkasie opłat.

Zaktualizowany katalog, wypracowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich/Związkiem Autorów i Producentów Audiowizualnych ZAPA oraz Związkiem Artystów Scen Polskich ZASP, został przedłożony do MKiDN w marcu 2014 roku oraz potwierdzony przez organizacje w lipcu br.


Doświadczenie innych krajów UE

Opłata od czystych nośników obowiązuje w 23 państwach członkowskich UE. Hiszpania jest jedynym krajem gdzie funkcjonowały opłaty od czystych nośników jednak zostały zniesione na koniec 2012 roku. Jednak sama opłata na rzecz artystów z tytułu kopiowania ich twórczości na prywatny użytek nie zniknęła, lecz została przeniesione na budżet państwa. Pomimo tej zmiany ceny urządzeń objętych opłatą nie uległy zmianie, czyli nie zostały obniżone.

W Niemczech opłaty przez szereg lat były jedne z najwyższych w Europie – w 2010 r. wpływy wyniosły 244 mln euro. Obecnie rekordzistą pod względem wpływu z opłat (prawie 174 mln euro w 2012 r.) jest Francja.

Polska pod względem kwot zbieranych z tytułu opłat od czystych nośników plasuje się na szarym końcu krajów UE.

Poniższe zestawienie pokazuje roczne wysokości opłat zebranych w czterech krajach UE, które mogą stanowić punkt odniesienia dla Polskich warunków. Warto zwrócić uwagę na Węgry, kraj ze zdecydowanie mniejszą liczbą mieszkańców, który zbiera z tytułu opłat ponad czterokrotnie więcej środków niż Polska.

Źródło: International Survey on Private Copying 2013



Porównanie cen wybranych urządzeń

Pomimo niskiego wpływu z tytułu opłaty od czystych nośników w Polsce ceny urządzeń elektronicznych są jedne z najwyższych w UE.

HiszpaniaNiemcyFrancjaPolska
iPhone 5S 16GB699 EUR699 EUR709 EUR711 EUR
iPhone 5S 32GB799 EUR799 EUR811 EUR819 EUR
iPhone 5S 64GB899 EUR899 EUR917 EUR928 EUR
iPhone 5C 16GB599 EUR599 EUR609 EUR602 EUR
iPhone 5C 32GB699 EUR699 EUR711 EUR711 EUR
iPad Air 16GB599 EUR599 EUR609 EUR627 EUR
iPad Air 32GB689 EUR689 EUR699 EUR723 EUR
iPad Air 64GB779 EUR779 EUR795 EUR819 EUR
iPad Air 128GB869 EUR869 EUR885 EUR916 EUR

*Źródło: store.apple.com. Przeliczenie na EUR według średniego kursu NBP na dzień 18.07.2014 r. Kto zarabia na braku opłat?


Wpływ opłat na ceny sprzętu jest sztucznie zawyżany przez środowisko producentów i importerów. Opłaty doliczane są bowiem do cen, jakimi operują producenci i importerzy, a więc znacznie niższych niż te w sklepach RTV. Nie mogą więc w istotny sposób wpłynąć na koszt ponoszony finalnie przez konsumenta.

Widoczne dysproporcje w wysokości sumy opłat z tytułu czystych nośników, jakie zbierane są w różnych państwach UE oraz zdecydowana, negatywna postawa importerów i producentów wobec aktualizacji polskiego katalogu urządzeń i nośników nasuwa jedno pytanie – czy zdaniem wielkich koncernów elektronicznych polska kultura jest gorsza? Odpowiedź jest oczywista - NIE, więc nie powinniśmy godzić się na to, żeby Polska pozyskiwała ponad 100 razy mniej środków niż Francja, czy 10 razy mniej niż Czechy.


Inkaso

Przyglądając się wysokości opłat od czystych nośników w Europie warto zwrócić uwagę na wysokość inkasa. W Polsce roczne inkaso opłat w sferze audio-wideo jest bardzo niskie i wynosi ok. 1,7 mln euro. W efekcie w przeliczeniu na mieszkańca (per capita) inkaso w Polsce należy do najniższych w Europie – 0,04 euro.


Inkaso per capita w UE (wg danych za 2012r.)

Francja2,65 EUR
Belgia2,14 EUR
Finlandia1,31 EUR
Węgry1,22 EUR
Włochy1,18 EUR
Szwecja1,03 EUR
Dania0,79 EUR
Austria0,78 EUR
Litwa0,66 EUR
Holandia0,32 EUR
Czechy0,31 EUR
Chorwacja0,24 EUR
Polska0,04 EUR

Źródło: International Survey on Private Copying 2013


Przychody z tytułu opłat od czystych nośników w sferze audio i wideo dzielone są pomiędzy twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów.

W 2013 roku z tytułu opłat od czystych nośników podzielono pomiędzy uprawnionych łącznie 9,77 mln zł.


***

Kontakt dla mediów:
Jakub Olek, MSLGROUP, tel. 606 319 500, e-mail: jakub.olek@mslgroup.com