● Przychody z tytułu streamingu wzrosły o 34% i dzięki płatnym serwisom streamingowym stanowią obecnie niemal połowę wszystkich przychodów sektora muzycznego
● Ameryka Łacińska najszybciej rozwijającym się regionem po raz czwarty z rzędu
● Azja i Australazja drugim największym regionem sprzedaży formatów fizycznych i cyfrowych łącznie
Przychody światowego rynku muzycznego wzrosły w 2018 roku o 9,7%. Jak zaznacza IFPI, organizacja która reprezentuje sektor fonograficzny na świecie – to już czwarty rok z rzędu, w którym sprzedaż muzyki odnotowuje wzrost. Dane opublikowane dziś przez IFPI w Global Music Report 2019 mówią o 19,1 mld dolarów przychodów w roku 2018.
Przychody z tytułu streamingu wzrosły o 34% i stanowiły niemal połowę (47%) przychodów na całym świecie. Przyczynił się do tego w znacznym stopniu wzrost o 32,9 % płatnego streamingu opartego na modelu subskrypcji. Pod koniec 2018 roku serwisy streamingowe miały 255 milionów użytkowników, przy czym przychody z płatnego streamingu stanowiły 37% wszystkich przychodów sektora nagraniowego. Wzrost przychodów z tytułu streamingu przewyższył znacznie spadek o 10,1% przychodów ze sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych i spadek o 21,2% przychodów z tytułu pobranych nagrań.
Inicjowane przez wytwórnie fonograficzne inwestycje, innowacje i partnerskie projekty pomagają artystom docierać do fanów na całym świecie, a jednocześnie wspierają dynamiczny wzrost na rynkach o dużym potencjale. Po raz czwarty z rzędu Ameryka Łacińska okazała się najszybciej rozwijającym się regionem (+16,8%), gdzie najdynamiczniej rozwija się rynek brazylijski (+15,4%) i meksykański (+14,7%). Region Azji i Australazji (+11,7%) uplasował się na drugim miejscu, jeżeli chodzi o wysokość przychodów ze sprzedaży muzyki w formatach fizycznych i cyfrowych łącznie – najszybciej rozwijającym się rynkiem jest tu Korea Południowa (+17,9%).
Frances Moore, dyrektor generalna IFPI, skomentowała publikację raportu: Miniony rok był czwartym z rzędu rokiem wzrostu, który uzyskaliśmy dzięki fantastycznej muzyce genialnych artystów, współpracujących z utalentowanymi, pełnymi pasji ludźmi w wytwórniach płytowych na całym świecie.
Firmy fonograficzne nieustannie inwestują w artystów, ludzi i innowacje nie tylko na rozwiniętych rynkach; dbają również o rozwój regionów, które w coraz większym stopniu korzystają dziś z tego, że są częścią światowego krajobrazu muzycznego.
Niezwykle ważne jest, aby wraz z rozwojem rynków muzycznych zapewnić stosowną infrastrukturę prawną i biznesową, która zagwarantuje muzyce właściwą wartość, a właścicielom praw należne przychody, co zapewni płynność kolejnego cyklu rozwoju.
Będziemy kontynuować nasze działania na rzecz uznania i poszanowania praw autorskich na świecie, w tym także w zakresie rozwiązania problemu value gap poprzez stworzenie twórcom muzyki warunków niezbędnych do negocjowania sprawiedliwych umów. Przede wszystkim będziemy dążyć do tego, by muzyka mogła kontynuować swą ekscytującą podróż dookoła świata.
Informacje dodatkowe:
RAPORT: Global Music Report 2019: State of the Industry jest dostępny do pobrania tutaj (w jęz. angielskim).
PEŁEN RAPORT (z danymi i analizą): Global Music Report 2019 with Data and Analysis można kupić tutaj (w jęz. angielskim).
O IFPI
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego IFPI jest organizacją promującą interesy światowego sektora fonograficznego. Posiada ponad 1300 członków w niemal 60 krajach oraz stowarzyszone grupy krajowe w 57 krajach. Misją IFPI jest promowanie wartości nagrań muzycznych, reprezentowanie praw producentów fonograficznych oraz rozwijanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których obecni są członkowie organizacji.