Polska branża fonograficzna notuje kolejny dobry rok. Wartość rynku w 2015 r. wzrosła o 3,59% w porównaniu do roku ubiegłego, osiągając poziom ponad 231 mln zł. Najwięcej – o 56,90% – wzrosła sprzedaż płyt winylowych.
Polska branża muzyczna podsumowała rok 2015. Wartość rynku wzrosła rok do roku o 3,59%, osiągając poziom prawie 232 mln zł (dane hurtowe). Wzrost ten był możliwy przede wszystkim dzięki systematycznie rosnącemu udziałowi muzyki cyfrowej, która stanowi obecnie już 23,44% całości rynku. W roku ubiegłym było to 20,28%. Rynek sprzedaży fizycznej odnotował lekki spadek – o 0,53%.
Najbardziej spektakularny wzrost notują płyty winylowe. Ich wartość, w porównaniu do roku ubiegłego, wzrosła o 56,90%, osiągając sprzedaż na poziomie 12 mln zł. Największy udział w rynku płyt winylowych mają artyści zagraniczni, którzy stanowią ponad 70%, jednak polscy artyści systematycznie rosną w siłę, podwajając w roku ubiegłym wyniki sprzedaży z ponad miliona złotych w roku 2014 do prawie 2,3 mln w roku 2015.
W analizie repertuaru, który w ubiegłym roku pojawił się na półkach w polskich sklepach, widać wzrost udziału katalogu polskiego o 7,54%, który stanowi obecnie 32,09% całości, a także wzrost udziału katalogu zagranicznego o 4,14%.
Systematycznie rosnąca sprzedaż muzyki cyfrowej osiągnęła w 2015 roku poziom ponad 54 mln zł, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o prawie 20%. Wynik ten przełożył się na ponad 23,44 % udział w rynku muzycznym.
Wśród formatów cyfrowych największy obrót zagwarantowały serwisy streamingowe, stanowi on ponad 73% rynku cyfrowego. Na drugim miejscu są pobrania online z wynikiem 18,27%, a następnie pobrania na telefony komórkowe – 6,32%.p>
Przypomnijmy: najchętniej kupowaną płytą CD w minionym roku była płyta Adele 25. Miejsce drugie przypadło kompilacji z muzyką do filmu Fifty Shades of Grey. Na podium znalazł się także album Stanisławy Celińskiej Atramentowa.
OLIS 2015 TOP 20
Wykonawca | Tytuł | Dystrybutor | |
---|---|---|---|
1 | Adele | 25 | XL Recordings / Sonic |
2 | Muzyka Filmowa | Fifty Shades Of Grey | Universal / Universal Music Polska |
3 | Stanisława Celińska | Atramentowa | Polskie Radio / Olesiejuk |
4 | Gang Albanii | Królowie Życia | Step Records / CD- Contact |
5 | Dawid Podsiadło | Annoyance and Disappointment | Sony Music Entertainment Polska |
6 | O.S.T.R. | Podróż Zwana Życiem | Asfalt Records / Warner Music Poland |
7 | Indila | Mini World | Other Pop / Universal Music Polska |
8 | Ed Sheeran | X | Warner Music / Warner Music Poland |
9 | Dawid Podsiadło | Comfort and Happiness | Sony Music Entertainment Polska |
10 | Tede & Sir Mich | Vanillahajs | Wielkie Joł / My Music |
11 | Lao Che | Dzieciom | Mystic Production / Mystic Produciont |
12 | Golec uOrkiestra | Koncert Kolęd i Pastorałek w Bazylice Jasnogórskiej | Golec Fabryka / Warner Music Poland |
13 | Sting | The Best of 25 Years | A&M / Universal Music Polska |
14 | Artur Andrus | Cyniczne Córy Zurychu | Mystic Production / Mystic Production |
15 | Florence & The Machine | How Big How Blue How Beautiful | Universal / Universal Music Polska |
16 | Kortez | Bumerang | Jazzboy Records / Olesiejuk |
17 | Mela Koteluk | Migracje | Pomaton / Warner Music Poland |
18 | Enej | Paparanoja | Lou & Rocked Boys / Rockers Publishing |
19 | Tabb and Sound ‘N’ Grace | Atom | Gorgo / My Music |
20 | KęKę | Nowe Rzeczy | Prosto / Olesiejuk |
O Związku Producentów Audio Video
Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów. ZPAV powstał w 1991 roku z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu piractwa fonograficznego, które na początku lat 90. sięgało 95 proc.
ZPAV, posiadając zezwolenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, chroni praktycznie wszystkich producentów nagrań funkcjonujących na polskim rynku. ZPAV jest polską Grupą Krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach).