W październiku 2018 r. Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego IFPI opublikowała raport: Music Consumer Insight 2018, który zawiera analizę zachowań i preferencji konsumentów na 20 najważniejszych rynkach muzycznych na świecie. Raport oparty jest na badaniu przeprowadzonym przez agencję AudienceNet na demograficznie reprezentatywnej próbie użytkowników Internetu w wieku 16-64 lat. Po raz pierwszy badaniem objęta została również Polska. Raport w wersji prezentowanej poniżej zawiera dodatkowe dane dotyczące polskiego rynku muzycznego.
Główne wnioski raportu:
– muzyka jest integralną częścią naszego życia: w skali globalnej spędzamy średnio 17,8 godziny tygodniowo (w Polsce 21,5 godziny tygodniowo) słuchając muzyki i najczęściej słuchamy jej w samochodzie;
– streaming jest praktycznie wszechobecny: 86% konsumentów na świecie, a 85% w Polsce, słucha muzyki korzystając ze streamingu na żądanie (audio i wideo). Młodzi konsumenci w wieku 16-24 lat najczęściej korzystają z płatnych serwisów streamingowych audio (w skali globalnej – 57%, w Polsce - 45%);
– konsumenci cenią lokalne gatunki muzyczne: w Japonii 66% konsumentów słucha J-Popu, we Francji 69% konsumentów słucha Variété Française, a w Brazylii 55% słucha Musica popular brasileira;
– radio ma nadal mocną pozycję: 86% konsumentów na świecie (a 94% w Polsce) słucha muzyki nadawanej w radiu;
– szybko rozwijające się rynki preferują muzykę z licencjonowanych źródeł: 96% konsumentów w Chinach i 96% w Indiach słucha licencjonowanej muzyki;
– serwisy oferujące treści udostępniane przez użytkowników nadal odgrywają dominującą rolę w odbiorze muzyki: globalnie blisko połowa (47%) czasu spędzonego na słuchaniu muzyki na żądanie stanowi czas spędzony w serwisie YouTube. W Polsce ten wskaźnik jest jeszcze wyższy i sięga 68%;
– naruszenia praw autorskich nadal stanowią znaczący problem: na świecie ponad 1/3 (38%) konsumentów pozyskuje muzykę z nielicencjonowanych źródeł (w Polsce – 40%), a dominującą metodą jest ripowanie strumieni.
O raporcie:
Na zlecenie IFPI agencja AudienceNet przeprowadziła globalne badanie, którego celem było poznanie zachowań i preferencji konsumentów w zakresie korzystania z muzyki w licencjonowanych i nielicencjonowanych serwisach muzycznych. Badanie zostało zrealizowane na demograficznie reprezentatywnej próbie użytkowników internetu w grupie wiekowej 16-64 w następujących krajach: Argentyna, Australia, Brazylia, Kanada, Francja, Niemcy, Włochy, Japonia, Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, RPA, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Ponadto badaniem zostały objęte również rynki w Indiach i Chinach, ale wyniki badania w tych dwóch krajach nie zostały uwzględnione w danych „globalnych” raportu. Badane terytoria stanowiły 91,3% przychodów światowego rynku nagrań muzycznych w 2017 roku.
Raport w języku polskim z dodatkowymi danymi dotyczącymi rynku polskiego dostępny jest tutaj.
Źródło: IFPI