• Fani na całym świecie słuchają coraz więcej muzyki: już 18,4 godziny, czyli 368 trzyminutowych utworów tygodniowo.
• Muzyka dostępna jest na wiele nowych sposobów dzięki innowacjom nieustannie dostarczanym przez sektor fonograficzny.
• Nielicencjonowana muzyka pozostaje problemem, który dotyka twórców.
Pobierz pełny raport tutaj.
Infografika dotycząca rynku polskiego dostępna tutaj.
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI), reprezentująca światowy przemysł muzyczny, opublikowała raport pt. Engaging with Music 2021, który prezentuje badanie dotyczące zachowań i preferencji 43 tys. fanów muzyki w 21 krajach na całym świecie – to największe tego typu badanie.
Kluczowe punkty raportu
• Dzięki streamingowi fani sami decydują o tym, jakiej muzyki słuchają. Możliwość wyboru ulubionej muzyki, wykonawców oraz tworzenia własnych playlist to główne powody korzystania z serwisów streamingowych
– 68% badanych poszukuje w serwisach konkretnych utworów
– 62% słuchało utworzonych przez siebie playlist częściej niż raz w tygodniu.
• Fani muzyki słuchają różnorodnej i bogatej mieszanki gatunków. Oprócz popularnych muzycznych nurtów w odpowiedziach ankietowanych znalazło się ponad 300 różnych gatunków, wśród nich tak egzotyczne jak: gquom, axe czy utwory w dialekcie hokkien. Pokazuje to, jak bogata, różnorodna i wysoce konkurencyjna jest oferta muzyczna, którą mają obecnie do dyspozycji odbiorcy na całym świecie.
• Zaangażowanie słuchaczy rośnie dzięki kolejnym napędzającym rynek innowacjom, takim jak krótkie formy wideo, strumieniowe relacje na żywo czy nowe rozwiązania w grach komputerowych
– 68% czasu spędzonego w aplikacjach krótkich materiałów wideo użytkownicy poświęcają na oglądanie filmów z muzyką w tle, takich jak lip sync (poruszanie ustami do piosenki w tle) czy wyzwania taneczne
– 29% (co trzecia osoba) przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przynajmniej raz obejrzało muzyczną strumieniową relację na żywo, taką jak koncert
• Na całym świecie rośnie ilość czasu spędzanego na słuchaniu muzyki. Obecnie jest to średnio 18,4 godziny tygodniowo (wzrost z 18 godzin w 2019 r.) – odpowiada to wysłuchaniu 368 trzyminutowych utworów.
• Stale rośnie aktywność użytkowników serwisów streamingowych audio – szczególnie opartych na subskrypcjach abonamentowych. Czas spędzany na słuchaniu muzyki w płatnych serwisach streamingowych wzrósł, w porównaniu do 20219 roku, o 51%.
• Muzyka w ogromnym stopniu poprawia samopoczucie, zapewniając wielu osobom – szczególnie młodym ludziom – relaks i ukojenie w trudnych czasach
– 87% respondentów przyznaje, że muzyka dawała im radość w czasie pandemii
– 68% badanych w wieku 16-19 lat deklaruje, że premierowe nagrania ich ulubionych artystów były wsparciem podczas lockdownu.
• Muzyka jest kluczowym czynnikiem przyciągającym do słuchania radia
– 74% konsumentów słucha radia głównie dla muzyki
– 73% badanych wybiera ulubioną stację radiową ze względu na muzykę.
• Dostępność nielicencjonowanej muzyki pozostaje problemem dla muzycznego ekosystemu
– prawie co trzecia osoba (29%) słucha lub pozyskuje muzykę w nielegalny sposób, z nielicencjonowanych źródeł.
– 14% respondentów słuchało muzyki za pośrednictwem nielicencjonowanych portali społecznościowych.
Frances Moore, dyrektor generalna IFPI, powiedziała: Raport „Engaging with Music 2021” mówi o tym, jak słuchacze na całym świecie łączą się z artystami i muzyką, którą kochają, korzystając z wcześniej niewyobrażalnych możliwości: krótkich form wideo, strumieniowych relacji na żywo i nowych rozwiązań w grach komputerowych. A wszystko to dzięki miłości ludzi do muzyki.
Wytwórnie muzyczne umożliwiły artystom rozwijanie ich wizji, udzieliły wielu platformom licencji na korzystanie z bogatego katalogu utworów i wykorzystały nowe technologie, by odbiorcy muzyki na całym świecie mogli korzystać z szybko rozwijających się i ekscytujących rozwiązań, pozwalających im pozostawać w kontakcie z artystami.
Swoboda wytwórni w zakresie licencjonowania muzyki w tych nowych i interesujących obszarach ma kluczowe znaczenie dla przyszłego wzrostu całego ekosystemu. Prowadzimy kampanię na całym świecie na rzecz tego, by poszczególne kraje utrzymały lub stworzyły sprawiedliwe środowisko gwarantujące możliwość zawierania takich umów handlowych.
Metodologia
Dane są oparte na badaniu przeprowadzonym w czerwcu i lipcu 2021 roku w 21 krajach, którego wyniki reprezentują opinie 43 tysięcy respondentów w grupie wiekowej 16-64 lat. W każdym kraju badanie zostało zrealizowane na demograficznie reprezentatywnej próbie.
O IFPI
IFPI jest organizacją promującą interesy przemysłu fonograficznego na całym świecie. Wraz z siecią swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. członków w ponad 70 krajach świata. IFPI operuje poprzez 70 biur regionalnych, grup krajowych i stowarzyszonych organizacji zbiorowego zarządzania. Misją IFPI jest promowanie wartości nagrań muzycznych, występowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operują członkowie organizacji.
Źródło: materiały prasowe IFPI